نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 18
با اينكه اين مؤاخذه به حسب حكمى كه تك تك افراد
دارند هرگز صحيح نيست، پس معلوم مىشود اجتماع هم براى خود كينونتى دارد و ما در
سابق (يعنى در جلد دوم اين كتاب آنجا كه درباره احكام اعمال بحث مىكرديم) مطالبى
در اين باره ايراد كرديم.
[وجه خطاب
به شخص رسول اللَّه 6 در:(ما أَصابَكَ ...)]
آيه مورد بحث
كه خطاب را متوجه رسول خدا 6 كرده از اين بابت بوده كه آن جناب در جنگ
احد صدمهها ديد: زخمى در صورت مباركش وارد آمد، دندانهاى شريفش شكست،
مسلمانانى كشته و زخمى شدند و خود آن جناب مستحق چنين مصائبى نبود، چون پيامبرى
معصوم بود. مع ذلك در اين آيه مصائب را مستند به خود آن حضرت كرده و در آياتى ديگر
مستند به مجتمع مسلمانان نموده و توجيهش اين است كه آنجا كه مصائب به مجتمع نسبت
داده شده، چون كه مجتمع فرمان خدا و رسول را مخالفت كردند و اين مخالفت باعث سيئه
و مصيبت شد: مصيبت و سيئهاى كه دست مجتمع آن را به بار آورد، مجتمعى كه آن جناب
هم در آن قرار داشت و آنجا كه به شخص شريف آن حضرت نسبت داده شده است.
لذا از اين
رو است كه آن جناب مسئوليتى را قبول فرموده كه از همان آغاز كار معلوم بود كه اين
مصائب و سيئات را در پى دارد و آن مسئوليت نبوت و دعوت بشر به سوى خداى تعالى است
بر بصيرت، پس اين مصائب در حقيقت نسبت به آن جناب جنبه محنت الهيه و نعمتى را دارد
كه صاحبش را به درجاتى بالا مىبرد.
و اين تنها
امت اسلام نيست كه قرآن كريم مصائبش را مستند به خودش مىداند بلكه از نظر قرآن
كريم هر مصيبتى و بلائى كه بر هر قومى نازل شود، مستند به اعمال آن قوم است و ما
ايمان داريم كه قرآن كريم جز به حق نظر نمىدهد و از نظر قرآن آنچه خيرات و حسنات
به قومى برسد از ناحيه خداى سبحان است.
بله در اين
ميان آيات ديگرى هست كه چه بسا پارهاى از حسنات را تا اندازهاى به اعمال انسانها
نسبت دهد، از آن جمله آيات زير است، توجه بفرمائيد: