نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 592
مؤيد اين مطلب آيه زير است كه از قول يهود نقل
مىكند كه گفتهاند:(نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ
أَحِبَّاؤُهُ)[1] و يا
گفتند:(لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً
مَعْدُودَةً)[2]، و يا
براى خود ولايت اثبات كردند، و قرآن به اين مناسبت فرمود:(قُلْ يا
أَيُّهَا الَّذِينَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ
دُونِ النَّاسِ)[3].
پس به شهادت
آن سياق و اين آيات مىتوان گفت آيه شريفه به طور كنايه يهود را مذمت مىكند، و در
حقيقت اين آيه استشهادى است براى مطالبى كه در آيات سابق در باره يهود بود، و از
استكبار يهود از خضوع در برابر حق و زير بار حق نرفتنشان، و به آيات خداى سبحان
ايمان نياوردنشان، و استقرار لعنت الهى در آنان، سخن مىگفت، پس آيه مورد بحث
مىخواهد بفرمايد: همه آن بديهايى كه از يهوديان بر شمرديم، از لوازم خودپسندى و
خودستايى ايشان است.
[خودستايى
ناشى از عجب است كه از اصول رذائل مىباشد و ستايش و تزكيه مختص به خدا است]
(بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا) كلمه (بل)
اعراض از مطلب قبل را مىفهماند، و در اين جمله اعراض از تزكيه نفس و خودستايى
يهود را مىرساند، و مىخواهد خودستائيشان را رد كند، و بفرمايد ستودن از شؤون
ربوبيت و يا بگو تربيت مربى عالم است، و مختص به خداى تعالى است، و اما آدمىزاده
هر چند كه ممكن است واقعا متصف به كمالى باشد، و فضايلى را دارا بشود، و انواعى از
شرافت و پيشرفتهاى معنوى را كسب بكند، اما به محضى كه روى آن فضايل و شرافتها
تكيه كند، نوعى استقلال و بىنيازى از خدا را براى خود اثبات كرده، و اين خود در
معناى ادعاى الوهيت و شركت با رب العالمين است، و انسان سراپا حاجت كه نه نفع و
ضررى براى خود مالك است و نه مرگ و حياتى، كجا؟ و استقلال و بى نيازى از خدا، كجا؟
با اين كه انسان خودش و آنچه به او مربوط است چه آنها كه در جان او و روح او است،
و چه آن چيزهايى كه از خارج به او رسيده، و او خود را مالك آنها پنداشته، و چه آن
اسبابى كه آن خيرها را به وى رسانده، همه و همه مملوك خداى سبحانند، آن هم مملوك
خالص، به اين معنا كه هيچ كس ديگرى با خدا در مالكيت آنها شركت ندارد، و بنا بر
اين ديگر چه چيزى براى انسان باقى مىماند؟.
و اين غرور و
خودپسندى كه وادار مىكند آدمى را به اين كه خود را بستايد، نامش
[1] ما پسران خدا و دوستان اوييم. سوره مائده آيه 18.
[2] آتش به ما نمىرسد مگر چند روزى. سوره بقره آيه 80.
[3] بگو هان اى كسانى كه به دين يهود گرايش داريد، اگر
پنداشتهايد كه تنها شما و نه ديگر مردم اولياى خدا هستيد( چنين و چنان كنيد) سوره
جمعه آيه 6.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 592