نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 513
دارد بر دو نوع بودن گناهان هيچ ترديدى نيست، كه جامع
بين آن دو به عنوان سيئات ناميده شده.
و نظير اين
آيه در دلالت بر دو نوع بودن گناهان آيه شريفه زير است، كه مىفرمايد:(وَ وُضِعَ الْكِتابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ، وَ
يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا
كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها)[1].
چون وحشتشان
از ديدن مطالب نامه دلالت دارد بر اينكه مراد از صغيره و كبيره گناهان صغيره و
كبيره است.
[معناى
سيئات در عرف قرآن]
حال ببينيم
كلمه سيئات در عرف قرآن به چه معنا است، اين كلمه كه جمعش سيئات مىآيد به طورى كه
از ماده آن (سين- واو- همزه) و هيات آن بر مىآيد به معناى حادثه و يا عملى است كه
زشتى و بدى را با خود همراه دارد، و به همين جهت اى بسا كه لفظ آن بر امور و
مصائبى كه آدمى را بد حال مىكند اطلاق مىشود، نظير آيه:(وَ ما
أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ)[2] (هيچ مصيبتى
بتو نمىرسد مگر از ناحيه خودت)، و آيه(وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ
بِالسَّيِّئَةِ)[3] (عجله دارند
بلائى بر سرت آيد) و اى بسا كه بر نتايج معاصى و آثار خارجى و دنيوى و اخروى آن
اطلاق شود، نظير آيه شريفه زير كه مىفرمايد:(فَأَصابَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا)[4] (آثار شوم
گناهانى كه كرده بودند به ايشان رسيد ...) و آيه:(سَيُصِيبُهُمْ سَيِّئاتُ ما كَسَبُوا)[5]، (بزودى
آثار گناهانى كه كرده بودند به ايشان مىرسد).
و اين به حسب
حقيقت به معناى سابق برگردد، و اى بسا بر خود معصيت نيز اطلاق مىشود، مانند آيه
شريفه زير كه مىفرمايد:(وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها)[6] (كيفر هر گناهى
مصيبتى مثل خود آن است)، و سيئة به معناى معصيت، گاهى بر مطلق گناهان اطلاق
مىشود، چه صغيره و چه كبيره، مانند آيه:
[1] نامه اعمال راى مىگذارند، در حال تو اى پيامبر، مجرمان راى
مىبينى كه از وضعى كه دارند به وحشت افتادهاند مىگويند: اى واى بر ما، اين چه
كتابى است كه نه صغيرهاى راى از قلم انداخته و نه كبيرهاى را، مگر آنكه همه راى
شمرده است. سوره كهف آيه 49.