نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 394
شكست نخورده، و تلاشش بىنتيجه نگشته، روحش فعال
و با نشاط و تصميمهايش راسخ و محكم و تلاشش خستگى ناپذير است، اما اگر در زندگى
شكست بخورد، و اعمال و زحماتش بى نتيجه شود آرزويش به باد برود، آن وقت است كه
نوميدى بر دلش مستولى گشته و سستى اركان او را فرا مىگيرد، و اى بسا كه كارى را
كه با زحمات زياد پيش برده، در وسط راه رها كند و از راهى كه رفته بر گردد، و براى
هميشه از رستگارى و رسيدن به هدف نااميد شود، توبه تنها و يگانه دواى اين درد است،
بشر مىتواند با توبه دل خود را هميشه زنده نگه دارد، و دل مشرف به هلاكت خود را
دوباره از لبه پرتگاه هلاكت كنار بكشد.
[توبه
حقيقى با جرأت يافتن بر گناه كارى منافات دارد]
از اينجا
معلوم مىشود توهمى را كه ذيلا نقل مىكنيم تا چه پايه ساقط و بى اعتبار است، و آن
اين است كه بعضى گفتهاند تشريع توبه و دعوت مردم به سوى آن، مردم را به ارتكاب
معصيت، جرى كردن، و بر ترك اطاعت جرأت دادن است، چون وقتى خاطر انسان جمع شد كه
خدا توبهاش را مىپذيرد، و لو هر معصيتى كه برايش پاى دهد مرتكب شود، چنين
اعتقادى جز زيادتر شدن جرأتش بر حرمات خدا، و فرورفتگيش در لجنزار گناهان چيزى به
بار نمىآورد، و معتقد بدان، در هر گناهى را مىكوبد، و با خود مىگويد بعدا توبه
مىكنم.
وجه ساقط
بودن اين توهم اين است كه اگر توبه تشريع شده، براى اين منظور كه توهم شده نبوده،
بلكه براى اين بوده كه آراسته شدن به زيور فضائل جز با مغفرت و آمرزش گناهان ممكن
نيست، و علاوه بر اين تشريع شده تا خداى تعالى حالت اميد را در دلها حفظ كند، و
حسن اثر توبه در اين باره جاى انكار نيست، و اين مفسر و يا دانشمند كه گفته است
توبه مستلزم جرى شدن انسان بر هر معصيتى است، چون اين فكر را ايجاد مىكند، كه من
گناه مىكنم و سپس توبه مىكنم، اين معنا از نظرش دور مانده كه توبهاى كه او
انگشت رويش گذاشته توبه مورد بحث ما نيست، يعنى توبه حقيقى نيست، بحث ما در باره
توبهاى است كه انسان را از گناه دلزده كند، و گناه را از نظر انسان منفور سازد،
نه اين لقلقه زبانى كه او رويش انگشت نهاده، زيرا اين چنين توبه را همه دارند، هم
قبل از گناه دارند، و هم در حال گناه، و هم بعد از آن، علاوه بر اينكه در چنين
فرضى گنهكار قبل از گناه هم توبه دارد، و حال آنكه قبل از صادر شدن گناه ندامت كه
همان توبه واقعى است تصور ندارد، مگر آنكه مدعى آن خواسته باشد با خداى تعالى و رب
العالمين خدعه و نيرنگ بكند، كه معلوم است مكر و نيرنگ باز به خودش بر مىگردد
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 394