نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 307
بنا بر اين اگر جامعه اسلامى داراى زمامدار و
والى باشد، مىتواند مردم را از ظلمهايى كه شما در جواز تعدد زوجات شمرديد نهى كند
و از آن كارهاى زشتى كه در زير پوشش تعدد زوجات انجام مىدهند جلوگيرى نمايد و حكم
الهى به جواز تعدد زوجات به حال خود بماند و آن فسادها هم پديد نيايد.
آرى حكم جواز
تعدد زوجات يك تصميم و حكمى است دائمى كه به منظور تامين مصالح عمومى تشريع شده،
نظير تصميم يك فرد به اينكه تعدد زوجات را به خاطر مصلحتى كه براى شخص او دارد ترك
كند كه اگر او به خاطر آن مصلحت چند همسر نگيرد، حكم خدا را تغيير نداده و نخواسته
است با اين عمل خود بگويد تعدد زوجات را قبول ندارم، بلكه خواسته است بگويد اين
حكم، حكمى است مباح و من مىتوانم به آن عمل نكنم.
بحث علمى
ديگر مربوط به تعدد زوجات رسول خدا 6
يكى ديگر از
اعتراضاتى كه (از سوى كليسا) بر مساله تعدد زوجات رسول خدا 6 شده اين است كه
(اصحاب كليسا) گفتهاند: تعدد زوجات جز حرص در شهوترانى و بى طاقتى در برابر طغيان
شهوت هيچ انگيزه ديگرى ندارد و رسول خدا 6 براى همين جهت تعدد زوجات را براى
امتش تجويز كرد و حتى خودش به آن مقدارى كه براى امت خود تجويز نموده (چهار همسر)
اكتفاء ننموده و عدد همسرانش را به نه نفر رسانيد.
اين مساله به
آيات متفرقه زيادى از قرآن كريم ارتباط پيدا مىكند كه اگر ما بخواهيم بحث مفصلى
كه همه جهات مساله را فرا گيرد آغاز كنيم، على القاعده بايد اين بحث را در تفسير
يك يك آن آيات بياوريم و به همين جهت گفتگوى مفصل را به محل مناسب خود مىگذاريم و
در اينجا بطور اجمال اشارهاى مىنمائيم:
ابتدا لازم
است كه نظر ايراد و اشكال كننده را به اين نكته معطوف بداريم كه تعدد زوجات رسول
خدا 6 به اين سادگىها كه آنان خيال كردهاند نبوده و انگيزه آن جناب از اين كار
زياده روى در زن دوستى و شهوترانى نبوده است، بلكه در طول زندگى و حياتش هر يك از
زنان را كه اختيار مىكرده، به طرز خاصى بوده است.
اولين ازدواج
آن حضرت با خديجه كبرا 3 بوده، و حدود بيست سال و اندى از عمر شريفش را
(كه تقريبا يك ثلث از عمر آن جناب است) تنها با اين يك همسر گذراند و به او اكتفاء
نمود، كه سيزده سال از اين مدت بعد از نبوت و قبل از هجرتش (از مكه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 307