نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 684
مىكرد و
مىتراشيد، و مىگفت: قرآن را به چيزى كه جز و قرآن نيست مخلوط مكنيد، اين دو سوره
جز و قرآن نيست، بلكه تنها به اين منظور نازل شد كه رسول خدا 6 خود را به آن دو
حرز كند. و ابن مسعود هيچ وقت اين دو سوره را به عنوان قرآن نمىخواند.
مؤلف:
سيوطى بعد از نقل اين حديث مىگويد: بزار گفته احدى از صحابه ابن مسعود را در اين
سخن پيروى نكردند، و چگونه مىتوانستند پيروى كنند، با اينكه به طرق صحيح از رسول
خدا 6 نقل شده كه در نماز اين دو سوره را مىخواند، و علاوه بر اين در قرآن كريم
ثبت شده است[1].
و
در تفسير قمى به سند خود از ابو بكر حضرمى روايت كرده كه گفت: خدمت ابى جعفر (ع)
عرضه داشتم: ابن مسعود چرا دو سوره(قُلْ أَعُوذُ) را
از قرآن پاك مىكرده؟ فرمود: پدرم در اين باره مىفرمود: اين كار را به رأى خود
مىكرده و گر نه آن دو از قرآن است[2].
مؤلف:
و در اين معنا روايات بسيارى از طرق شيعه و سنى رسيده، علاوه بر اين، جزو بودن اين
دو سوره براى قرآن، مورد تواتر قطعى تمامى كسانى است كه متدين به دين اسلامند، و
لذا مىبينيم در پاسخ بعضى از منكرين اعجاز قرآن كه گفتهاند: اگر قرآن معجزه بود
نبايد در جزئيت اين دو سوره براى قرآن اختلاف شود، گفتهاند تواتر قطعى هست بر
اينكه اين دو سوره جزو قرآن است، و اين تواتر كافى است در اينكه به اختلاف مذكور
اعتنايى نشود، علاوه بر اين آنها هم كه گفتهاند: اين دو سوره جزو قرآن نيست،
نگفتهاند كه ساخته خود رسول خدا 6 است، و از ناحيه خداى تعالى نازل نشده، و نيز
نگفتهاند كه مشتمل بر اعجاز در بلاغت نيست، بلكه تنها گفتهاند جزو قرآن نيست، كه
آن هم گفتيم قابل اعتناء نيست، چون تواتر عليه آن قائم است.
[چند
روايت در باره مراد از فلق و در باره آثار حسد]
و
در الدر المنثور است كه ابن جرير، از ابو هريره از رسول خدا 6 روايت كرده كه
فرمود: فلق نام چاهى رو پوشيده است در جهنم[3].
مؤلف:
در معناى اين روايت روايات بسيارى ديگر هست كه در بعضى از آنها آمده:
فلق
نام درى است در جهنم كه وقتى باز شود جهنم افروخته گردد، اين روايت را عقبة بن
عامر نقل كرده[4]. و در
بعضى از آنها آمده چاهى است در دوزخ كه وقتى بخواهند دوزخ را شعلهور