نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 570
با اينكه
رسالت اين رسول جز اين نبود كه به مشركين و اهل كتاب بفهماند از طرف خدا مامورند
اللَّه تعالى را به عنوان يگانه معبود خالصانه بپرستند و چيزى را شريك او نسازند و
نماز را بپا داشته زكات را بدهند و دين قيم هم همين است (5).
از
اهل كتاب و مشركين، آنها كه كافر شدند در آتش جهنم خواهند بود آن هم براى هميشه و
ايشان بدترين خلق خدايند (6).
و
كسانى كه ايمان آورده اعمال صالح كردند ايشان بهترين خلق خدايند (7).
جز
ايشان نزد پروردگارشان عبارت است از بهشتهاى عدن كه نهرها در زير درختانش روان
است و ايشان تا ابد در آنند در حالى كه خدا از ايشان راضى و ايشان هم از خدا راضى
باشند اين سرنوشت كسى است كه از پروردگارش بترسد (8).
بيان
آيات [تفسير آيه:(لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ
...) كه گفته شده از مشكل ترين آيات قرآنى است]
اين
سوره رسالت محمد بن عبد اللَّه خاتم النبيين (صلوات اللَّه عليه) را براى عوام از
اهل كتاب و مشركين مسجل مىكند، و به عبارتى سادهتر براى عموم اهل ملت و غير اهل
ملت و باز سادهتر بگويم: براى عموم بشر تسجيل مىكند، و مىفهماند كه آن جناب از ناحيه
خدا به سوى عموم بشر گسيل شده، و اين عموميت رسالت آن جناب مقتضاى سنت الهى، يعنى
سنت هدايت است، همان سنتى كه آيات زير بر آن اشاره دارد، و مىفرمايد:(إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً)[1]،(وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ)[2] و
به بيانى كه ان شاء اللَّه به زودى مىآيد بر عموميت دعوت آن جناب استدلال كرده،
به اينكه دعوت آن حضرت متضمن صلاح مجتمع انسانى است، عقايد و اعمال افراد و جوامع
را صالح مىسازد، و اين سوره هم با نزول در مكه مىسازد و هم نزول در مدينه، هر
چند كه از نظر سياق به مدنى بودن شبيهتر است.
(لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ
مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ) آيات اين
سوره در سياقى است كه به قيام حجت عليه كافران به دعوت اسلامى اشاره مىكند، چه از
اهل كتاب و چه مشركين، و نيز عليه عدهاى از اهل كتاب كه بعد از آمدن حجت به خاطر
اختلافهاى ناشى از منيت حجت خدا را رها كردند. و با در نظر داشتن اين
[1] ما راه را به او نمايانديم خواه شاكر باشد و خواه كفران كند.
سوره انسان، آيه 3.
[2] هيچ امتى نبوده مگر آنكه هدايتگرى بيمرسان در آن بوده است.
سوره فاطر، آيه 24.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 570