نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 544
دانستهاند،
كلمه ما- چيزى كه را به معناى من- كسى كه گرفتهاند، و
نيز حكم را به معناى قضا گرفته، و در نتيجه آيه را چنين معنا كردهاند: وقتى مردم
مختلف هستند، و لازمه اختلافشان اختلاف جزايشان در روز جزاست، پس كسى كه تكذيب جزا
را روش خود كرده آيا خداى تعالى را اقضى القاضين نمىداند؟ آرى او بين
تو و تكذيبگران به تو به روز جزا حكم خواهد كرد.
ولى
خواننده عزيز توجه دارد كه صاحبان اين وجه بيهوده خود را به زحمت انداختهاند.
بحث
روايتى [ (چند روايت راجع به مراد از تين ، زيتون و
البلد الامين )]
در
تفسير قمى در ذيل آيه(وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ
سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ) آمده كه:
منظور
از تين ، مدينه، و از زيتون بيت المقدس، و از طور
سينين كوفه، و از(هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ)
مكه است[1].
مؤلف:
اين معنا در بعضى از روايات از موسى بن جعفر (ع) از پدران بزرگوارش از رسول خدا
6 نيز آمده، ولى خالى از اشكال نيست[2].
و
در بعضى ديگر آمده: تين و زيتون، حسن و حسين، و طور على، و بلد امين رسول خدا 6
است. ولى اين روايات به هيچ وجه از باب تفسير نيست[3].
و
در الدر المنثور است كه ابن مردويه از جابر بن عبد اللَّه روايت كرده كه گفت:
خزيمة
بن ثابت- البته اين غير آن خزيمه انصارى است- از رسول خدا 6 از بلد امين پرسيد،
فرمود: مكه است[4].
[1] تفسير برهان، ج 4، ص 477 و نور الثقلين، ج 5، ص 606.