نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 508
مراد
فراگيرى زمين و يا فراگيرى و پوشاندن قرص خورشيد باشد.
(وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى) اين آيه عطف است به كلمه
الليل ، و كلمه تجلى به معناى ظهور و پيدا شدن چيزى است بعد از
خفاء و ناپيدائيش، و اگر صفت ليل را به صيغه مضارع و صفت
نهار را به صيغه ماضى آورد براى همان نكتهاى بود كه در آغاز سوره قبلى بيان
كرديم.
(وَ ما خَلَقَ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى) اين آيه
نيز مانند آيه قبلى عطف است بر كلمه ليل ، و كلمه ما در آن
موصوله است، و منظور از آن خداى سبحان است و اگر از خداى تعالى تعبير كرد به
ما- چيزى كه ، با اينكه بايد تعبير كرده بود به من- كسى كه ، براى
آن بود كه ابهامگويى در اينجا كه به عظمت اشعار دارد رعايتش لازمتر بود تا رعايت
معناى لغوى.
و
معناى آيه اين است كه سوگند مىخورم به شب، وقتى همه جا را فرا مىگيرد، و به روز
وقتى كه همه پنهانها را آشكار مىسازد، و به چيزى كه نر و ماده را با اينكه از يك
نوعند مختلف آفريد.
ولى
بعضى[1] از مفسرين
كلمه ما را مصدريه گرفتهاند، كه معنايش چنين مىشود، و سوگند مىخورم
به خلقت نر و ماده. ولى اين نظريه ضعيف است.
و
مراد از نر و ماده مطلق نر و ماده است، هر چه كه باشد، و هر جا محقق شود.
ولى
بعضى[2]
گفتهاند: خصوص نر و ماده از انسان است.
و
بعضى[3] ديگر گفتهاند
مراد خصوص آدم و حوا است. ولى از همه وجوه بهتر همان وجه اول است.
(إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى) كلمه سعى به معناى راه
رفتن به سرعت است، و مراد از آن عملى است كه با كمال اهتمام انجام شود، و اين كلمه
هر چند مفرد است ولى معناى جمع را مىدهد، و كلمه شتى جمع كلمه
شتيت- متفرق است، مانند كلمه مرضى كه جمع مريض است.
و
جمله مورد بحث جواب سوگندهاى سهگانه است، و معنايش اين است كه: من