مؤلف:
معناى حديث اول اين است كه نه در علم مردم بود، و نه در بين آنان مذكور مىشد، و
معناى حديث دوم اين است كه در علم خدا بود، ولى نزد مردم مذكور نبود.
و
نيز در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از امام باقر (ع) آمده كه در معناى جمله(أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ) فرمود: نطفه مرد و نطفه زن هر دو با
هم مخلوط مىشوند[2].
[رواياتى
ديگر در ذيل برخى آيات گذشته:(إِنَّا هَدَيْناهُ
السَّبِيلَ ...)،(عَيْناً يَشْرَبُ بِها
عِبادُ اللَّهِ ...)،(وَ
يُطْعِمُونَ الطَّعامَ ...) و ...]
و
در كافى به سند خود از حمران بن اعين روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع) از اين
كلام خداى عز و جل پرسيدم كه مىفرمايد:(إِنَّا هَدَيْناهُ
السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً) فرمود يعنى
ما راه را به او نشان داديم يا اين است كه هدايت ما را مىگيرد كه در اين صورت
شاكر است، و يا تارك آن است، كه آن را كفران نموده[3].
مؤلف:
مثل اين روايت را قمى در تفسيرش به اسناد خود از ابى عمير از حضرت باقر (ع) روايت
كرده[4]. و در
توحيد به اسناد خود تا حمزة بن طيار از حضرت صادق (ع) قريب به اين روايت را ذكر
كرده كه عبارتش چنين است: ما (راه را) به او شناسانديم مىخواهد بگيرد و
مىخواهد ترك كند [5].
و
در الدر المنثور است كه احمد و ابن منذر، از جابر بن عبد اللَّه روايت كردهاند كه
گفت: رسول خدا 6 فرمود: هر مولودى بر فطرت متولد مىشود، و اين فطرتش هم چنان
محفوظ هست، تا زمانى كه زبانش بخواهد از آن تعبير كند، كه در هنگام تعبير كردن يا
شاكر است، (و بر طبق فطرت حكم مىكند) و يا كفور است (و فطرت خود را انكار
مىنمايد)، و خداى تعالى داناتر است[6].
و
در امالى صدوق به سند خود از امام صادق از پدر بزرگوارش (ع) روايت كرده كه در
حديثى در تفسير آيه(عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ
يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً) فرمود: اين چشمه در خانه رسول خدا
6 است، كه از آنجا به سوى خانههاى انبيا و مؤمنين جارى مىشود،(يُوفُونَ بِالنَّذْرِ) يعنى على و فاطمه و حسن و حسين و
كنيزشان، به نذر خود وفا كردند،(وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ
شَرُّهُ مُسْتَطِيراً) امام باقر مىفرمود: يعنى