نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 650
محرماتى كه مربوط به حقوق الناس مىباشد كه زندگى
بشر بر آن متكى است. آيه مىفرمايد:
در پيش
رويتان روزى است كه در آن به سوى خدا باز مىگرديد و هر نفسى آنچه را كه كرده
دريافت مىكند، بدون اينكه ظلمى به او بشود.
و اما اينكه معناى
بازگشت به خدا چه معنا دارد با اينكه ما هميشه حاضر براى خدا هستيم و نيز
معناى توفيه چيست، پاسخش انشاء اللَّه در تفسير سوره انعام خواهد آمد.
بعضى از
مفسرين گفتهاند: آيه مورد بحث آخرين آيهاى است كه به رسول خدا ص نازل شده و به
زودى در بحث روايتى زير رواياتى كه بر اين معنا دلالت دارد از نظر خواننده
مىگذرد.
بحث روايتى
[ (شامل رواياتى در ذيل آيات مربوط به ربا)]
در تفسير قمى
در ذيل آيه: (الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا) ... از امام
صادق ع روايت آمده كه فرمود: رسول خدا ص فرموده است: وقتى مرا شبانه به آسمان بردند
به مردمى برخوردم كه وقتى مىخواستند برخيزند از بزرگى شكمها نمىتوانستند، از
جبرئيل پرسيدم اينها كيانند؟ گفت: اينها آن كسانى هستند كه در دنيا ربا مىخوردند
و خداوند در بارهشان فرمود:(لا يَقُومُونَ إِلَّا كَما يَقُومُ
الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ) و قوم نامبرده را
ديدم كه مانند آل فرعون هر صبح و شام بر آتش عرضه مىشدند و ايشان از شدت دلهره
مىگفتند:
پروردگارا
قيامت كى بپا مىشود.؟![1] مؤلف:
اين مشاهده كه رسول خدا ص در معراج داشته، مثالى برزخى بوده كه گفتار آن جناب را
تاييد و تصديق مىكند كه فرمود: كما تعيشون تموتون و كما تموتون تبعثون- هر
جور زندگى كنيد همانطور مىميريد و هر جور بميريد همانطور زنده مىشويد .
و در الدر
المنثور است كه اصفهانى در كتاب ترغيب خود از انس روايت كرده كه گفت: رسول خدا ص
فرمود: روز قيامت رباخوار ديوانه و شكم گنده محشور مىشود، بطورى كه پاهاى خود را
يكى يكى به زمين مىكشد آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود:(لا
يَقُومُونَ إِلَّا كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ
الْمَسِّ).[2]