نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 610
(إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ
فَنِعِمَّا هِيَ) ... كلمه ابداء كه مصدر تبدوا
است، به معناى اظهار است، و كلمه صدقات جمع صدقه است، و چون قيدى در
آن نيامده به معناى مطلق انفاقهايى است كه در راه خدا بشود (چه واجب و چه مستحبّ)
و چه بسا بعضى گفته باشند كه اصل در معناى اين كلمه انفاق مستحبّ است.
[آثار و
نتايج انفاق علنى و مزيت و فضيلت انفاق پنهانى]
خداى سبحان
در اين آيه دو قسم ترديد آورده، يكى صدقه آشكار و ديگرى پنهان، و هر دو را ستوده
است، براى اينكه هر كدام از آن دو آثارى صالح دارند، اما صدقه آشكارا كه خود تشويق
و دعوت عملى مردم است به كار نيك، و نيز مايه دلگرمى فقرا و مساكين است، كه
مىبينند در جامعه مردمى رحم دل هستند كه به حال آنان ترحم مىكنند، و در جامعه
اموالى براى آنان و رفع حوائجشان قرار مىدهند تا براى روز قيامتشان كه روز
گرفتارى است ذخيرهاى باشد، و اين باعث مىشود كه روحيه ياس و نوميدى از صفحه
دلهاشان زدوده شود، و در كار خود داراى نشاط گردند، و احساس كنند كه وحدت عمل و
كسب بين آنان و اغنيا وجود دارد، اگر سرمايهدار كاسبى مىكند تنها براى خودش
نيست، و اين خود آثار نيك بسيارى دارد.
و اما حسن
صدقه پنهانى اين است كه در خفا آدمى از ريا و منت و اذيت دورتر است، چون فقير را
نمىشناسد، تا به او منت گذارد، و يا اذيت كند، فائده ديگرش اينست كه در صدقه
پنهانى آبروى فقير محفوظ مىماند، و احساس ذلت و خفت نمىكند، و حيثيتش در جامعه
محفوظ مىماند، پس مىتوان گفت كه: صدقه علنى نتيجههاى بيشترى دارد، و صدقه پنهانى
خالصتر و پاكتر انجام مىشود.
و چون بناى
دين بر اخلاص است، بنا بر اين عمل هر قدر به اخلاص نزديكتر باشد به فضيلت نيز
نزديكتر است، و بهمين جهت خداى سبحان صدقه سرى را بر صدقه علنى ترجيح داده و
مىفرمايد:(وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ
خَيْرٌ لَكُمْ)، چون كلمه خير به معناى بهتر است، و خدا به
اعمال بندگانش با خبر است، و در تشخيص عمل خير از غير آن اشتباه نمىكند،(وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ).
(لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ) در اين جمله
روى سخن از مؤمنين گردانده شد و پيامبر ص مخاطب قرار گرفته كه اى پيامبر هدايت
آنان به عهده تو نيست، اين خدا است كه هر كس را بخواهد هدايت مىكند، گويى رسول
خدا ص وقتى اختلاف مسلمانان در خصوص مساله انفاق را
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 610