نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 599
در برابر آن باران دوام نياورده و بكلى شسته
مىشود، تنها سنگى سخت مىماند كه نه آبى در آن فرو مىرود، و نه گياهى از آن
مىرويد، پس وابل (باران پشتدار) هر چند از روشنترين اسباب حيات و نمو است، و
همچنين هر چند خاك هم سبب ديگرى براى آن است، اما وقتى محل اين آب و خاك، سنگ سخت
باشد عمل اين دو سبب باطل مىگردد، بدون اينكه نقصى و قصورى در ناحيه آب و خاك
باشد، پس اين حال سنگ سخت بود و عينا حال رياكار نيز چنين است:
براى اينكه
وقتى رياكار در عمل خود خدا را در نظر نمىگيرد، ثوابى بر عملش مترتب نمىشود، هر
چند كه نفس عمل هيچ نقصى و قصورى ندارد، چون انفاق سببى است روشن براى ترتيب ثواب،
ليكن به خاطر اينكه قلب صاحبش چون سنگ است، استعداد پذيرفتن رحمت و كرامت را
ندارد.
و از همين
آيه بر مىآيد كه قبول شدن اعمال، احتياج به نيتى خالص و قصدى به وجه اللَّه دارد.
شيعه و سنى هم از رسول خدا ص روايت كردهاند كه فرمود: انما الاعمال
بالنيات- معيار در ارزش اعمال تنها نيتها هستند .
[معناى(ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ) و وجوهى كه در معناى تثبيت نفس
ذكر شده و بيان وجه صحيح در معناى آن]
كلمه:
ابتغاء مرضات به معناى طلب رضايت است، كه برگشتش به تعبير اراده وجه
اللَّه است براى اينكه وجه هر چيزى عبارت است از جهت و سمتى كه روبروى تو است،
و وجه خداى تعالى نسبت به بندهاى كه دستوراتى به وى مىدهد، و چيزهايى از او
مىخواهد عبارت است از رضايت او از عمل وى، و خشنوديش از امتثال او، چون آمر و
دستور دهنده، نخست با امر خود روبروى مامور قرار مىگيرد، و آن گاه كه اوامر او را
بجا آورد با خشنودى و رضايت از او استقبال مىكند.
پس مرضات خدا
از بنده مكلفى كه به تكليف عمل كرده همان وجه و روى خدا به طرف او است، در نتيجه
ابتغاى مرضات او و يا سادهترش به دست آوردن خشنودى او در حقيقت خواستن وجه او
است.
و اما در
معناى اينكه فرمود:(وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ) نظريههايى
داده شده، بعضى گفتهاند: تثبيت به معناى تصديق و يقين است، با چنين حالتى انفاق
مىكنند، بعضى ديگر گفتهاند: تثبيت كه به معناى استوار كردن است در اينجا به
معناى تثبيت است، يعنى داشتن بصيرت، و معناى جمله اين است كه مال خود را با
بصيرت انفاق مىكنند (بر خلاف بسيارى از افراد) مىدانند پول را در كجا خرج
كنند، بعضى ديگر گفتهاند: منظور اين است كه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 599