نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 503
[اوصاف زندگى
دنيا در قرآن و اشاره به حيات جاودانى آخرت]
پس ملاحظه
كرديد كه خدا زندگى دنيا را به اين اوصاف توصيف كرد و آن را متاع خوانده و متاع به
معناى هر چيزى است كه خود آن هدف نباشد، بلكه وسيلهاى براى رسيدن به هدف باشد، و
آن را عرض خواند، و عرض چيزى است كه خودى نشان مىدهد و به زودى از بين مىرود، و
آن را زينت خواند، و زينت به معناى زيبايى و جمالى است كه ضميمه چيز ديگرى شود، تا
به خاطر زيبائيش، آن چيز ديگر محبوب و جالب شود، در نتيجه آن كسى كه به طرف آن چيز
جذب شده، چيزى را خواسته كه در آن نيست، و آنچه را كه در آن هست نخواسته، و نيز آن
را لهو خوانده، و لهو عبارت است از كارهاى بيهودهاى كه آدمى را از كار واجبش باز
بدارد، و نيز آن را لعب خوانده، و لعب عبارت است از عملى كه به خاطر يك هدف خيالى
و خالى از حقيقت انجام گيرد، و آن را متاع غرور خوانده، و متاع غرور به معناى هر
فريبندهاى است كه آدمى را گول بزند.
آيه ديگرى
جامع همه خصوصيات آيات بالا است، و آن آيه اين است:(وَ ما
هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ، وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ
لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ)[1] اين آيه
شريفه مىخواهد حقيقت معناى زندگى، يعنى كمال آن را از زندگى دنيا نفى نموده، و آن
حقيقت و كمال را براى زندگى آخرت اثبات كند، چون زندگى آخرت حياتى است كه بعد از
آن مرگى نيست، هم چنان كه فرمود:(آمِنِينَ لا يَذُوقُونَ فِيهَا
الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولى)[2] و نيز
فرموده:(لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ)[3] پس اهل آخرت ديگر
دچار مرگ نمىشوند، و هيچ نقصى و كدورتى عيششان را مكدر نمىكند، ليكن صفت اول
يعنى ايمنى، از آثار حقيقى، و خاص زندگى آخرت، و از ضروريات آن است.
پس زندگى
اخروى، زندگى حقيقى و بر طبق حقيقت است، چون ممكن نيست مرگ بر آن عارض شود، بر
خلاف حيات دنيا، اما خداى سبحان با اين حال در آيات بسيار زياد ديگرى فهمانده كه
حيات حقيقى را او به آخرت داده و انسان را او به چنين حياتى زنده مىكند و زمام
همه امور به دست او است پس حيات آخرت هم ملك خدا است نه اينكه خودش مالك
[1] زندگى دنيا جز بيهوده كارى و بازى نيست و زندگى واقعى تنها
زندگى آخرت است، اگر بنا دارند بفهمند. سوره عنكبوت، آيه 64
[2] در حالى كه ايمن مىباشند و به جز مرگ اول ديگر تلخى هيچ
مرگى را نمىچشند. سوره دخان، آيه 56
[3] در بهشت هر آنچه بخواهند دارند و نزد ما بيش از آنهم
هست. سوره ق، آيه 35
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 503