نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 492
دنبال آن هم تفرقههايى ديگر در ساير شؤون حيات و
سعادت زندگيشان پديد آورد، و اگر خدا مىخواست، مىتوانست از تاثير اختلاف جلوگيرى
كند، بطورى كه هر چند اختلاف در آنان وجود داشته باشد كارشان به جنگ و قتال منتهى
نشود، و پنجه به روى هم نكشند، و ليكن چنين چيزى را نخواست و اين سبب را مانند
ساير اسباب و علل به حال خود گذاشت، تا طبق سنت جاريهاش در همه اسباب رفتار كرده
باشد، همان سنتى كه خود او در عالم صنع و ايجاد جارى كرده، و خدا هر چه بخواهد
مىكند.
[سر پيچى
كردن از انفاق كفر و ظلم است]
(يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا) ... معناى اين جمله واضح است،
نكتهاى كه در اين آيه است اين است كه ذيلش دلالت دارد بر اينكه سرپيچى كردن از
انفاق، كفر و ظلم است.
بحث روايتى
[ (در ذيل آيات گذشته، وقوع اختلاف بعد از رسول خدا 6 و رواياتى در باره تكليم
خدا)]
در كافى، از
امام باقر ع روايت آورده كه در تفسير جمله (تِلْكَ
الرُّسُلُ فَضَّلْنا) ... فرموده: همين آيه دلالت دارد بر اينكه اصحاب
محمد ص هم از اين كليت مستثنى نبودند يعنى ايشان هم بعد از رسول خدا 6 دو دسته
شدند، بعضى كافر و بعضى مؤمن.[1] و در
تفسير عياشى از اصبغ بن نباته روايت آورده كه گفت: در خدمت امير المؤمنين على بن
ابى طالب سلام اللَّه عليه در روز جنگ جمل ايستاده بودم كه مردى نزدش آمد، و پيش
رويش ايستاده و عرضه داشت: يا امير المؤمنين مردم تكبير گفتند، ما هم گفتيم،
مردم لا اله الا اللَّه گفتند، ما نيز گفتيم، مردم نماز خواندند ما هم
خوانديم، پس چرا با اين مردم بجنگيم؟!.[2]
حضرت فرمود: بر سر اين آيه مىجنگيم كه خداى تعالى مىفرمايد: (تِلْكَ
الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ، مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ، وَ
رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ، وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ، وَ
أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ
بَعْدِهِمْ) (و مائيم آن مسلمانانى كه بعد از انبيا قرار داريم)(وَ
لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ
اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا، وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ)