نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 409
نكرده باشد، با اين كه اسلام اين عمل نكوهيده را
هم براى زن ننگ مىداند، و هم براى مرد، هم او را مستحق حد و عقوبت مىداند و هم
اين را، هم به او صد تازيانه مىزند و هم به اين.
و اما و زن
و موقعيت اجتماعى زن در اسلام
اسلام بين زن
و مرد از نظر تدبير شؤون اجتماع و دخالت اراده و عمل آن دو در اين تدبير، تساوى
برقرار كرده، علتش هم اين است كه همانطور كه مرد مىخواهد بخورد و بنوشد و بپوشد،
و ساير حوائجى كه در زنده ماندن خود به آنها محتاج است به دست آورد، زن نيز همين
طور است، و لذا قرآن كريم مىفرمايد:(بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ)[1].
پس همانطور
كه مرد مىتواند خودش در سرنوشت خويش تصميم بگيرد و خودش مستقلا عمل كند و نتيجه
عمل خود را مالك شود، همچنين زن چنين حقى را دارد بدون هيچ تفاوت:(لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ)[2].
پس زن و مرد
در آنچه كه اسلام آن را حق مىداند برابرند، و به حكم آيه:(وَ
يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ)[3]، چيزى كه
هست خداى تعالى در آفرينش زن دو خصلت قرار داده كه به آن دو خصلت، زن از مرد
امتياز پيدا مىكند.
[دو خصلت
ويژه در آفرينش زن]
اول اينكه:
زن را در مثل به منزله كشتزارى براى تكون و پيدايش نوع بشر قرار داده، تا نوع بشر
در داخل اين صدف تكون يافته و نمو كند، تا به حد ولادت برسد، پس بقاى نوع بشر بستگى
به وجود زن دارد، و به همين جهت كه او كشتزار است مانند كشتزارهاى ديگر احكامى
مخصوص به خود دارد و با همان احكام از مرد ممتاز مىشود.
دوم اينكه:
از آنجا كه بايد اين موجود، جنس مخالف خود يعنى مرد را مجذوب خود كند، و مرد براى
اين كه نسل بشر باقى بماند به طرف او و ازدواج با او و تحمل مشقتهاى خانه و
خانواده جذب شود، خداوند در آفرينش، خلقت زن را لطيف قرار داد، و براى اينكه زن
مشقت بچهدارى و رنج اداره منزل را تحمل كند، شعور و احساس او را لطيف و رقيق كرد،
و همين دو خصوصيت، كه يكى در جسم او است و ديگرى در روح او، تاثيرى در وظائف
[1] شما زنان و مردان از جنس همديگر مىباشيد. سوره آل
عمران، آيه 195