نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 396
داشت او را مخصوصا در مواقع قحطى و يا جشنها
مانند گوسفند چاق بكشد، و گوشتش را بخورد، و آنچه را كه از مال مربوط به زن بود،
مال خودش مىدانست، حق زن را هم، حق خود مىشمرد، مخصوصا از جهت دادوستد و ساير
معاملاتى كه پيش مىآمد خود را صاحب اختيار مىدانست.
و بر زن لازم
بود كه از مرد (پدرش باشد يا شوهرش) در آنچه امر و دستور مىدادند كوركورانه اطاعت
كند، چه بخواهد و چه نخواهد و باز به عهده زن بود كه امور خانه و اولاد و تمامى ما
يحتاج زندگى مرد را در خانه فراهم نمايد، و باز به عهده او بود كه حتى سختترين
كارها را تحمل كند، بارهاى سنگين را به دوش بكشد، گل كارى و امثال اين كارها را
بكند، و در قسمت حرفه و صنعت پستترين حرفه را بپذيرد.
و اين رفتار
عجيب، در بين بعضى از قبائل به حدى رسيده بود كه وقتى يك زن حامله بچه خود را به
دنيا مىآورد بلا فاصله بايد دامن به كمر بزند و به كارهاى خانه بپردازد. در حالى
كه شوهرش با نداشتن هيچ كسالتى خود را به بيمارى بزند، و در رختخواب بخوابد و زن
بدبختش به پرستارى او بپردازد، اينها كلياتى بود از حقوقى كه زن در جامعه عقب
مانده داشت، و از بهرههايى كه از زندگىاش مىبرد، كه البته اهل هر قرن از قرنها
بربريت و وحشيگرى و خصلتها و خصوصيتهاى مخصوص به خود داشته، سنتها و آداب قومى
با اختلاف عادات موروثيشان و اختلاف مناطق زندگى و جوى كه بر آن زندگى احاطه داشت،
مختلف مىشد كه هر كس به كتب تاليف شده در اين باب مراجعه كند، از آن عادات و رسوم
آگاه مىشود.
زندگى زن
در امتهاى پيشرفته قبل از اسلام
منظور ما از
امتهاى متمدن و پيشرفته آن روز، آن امتهايى است كه تحت رسوم ملى و عادات محفوظ و
موروثى زندگى مىكردهاند بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس
قانونى باشد، مانند مردم چين و هند و مصر قديم و ايران و نظائر اينها.
آنچه در اين
باب در بين تمامى اين امتها مشترك بوده، اين بود كه زن در نظر اين اقوام هيچگونه
استقلال و حريت و آزادى نداشته، نه در ارادهاش و نه در اعمالش، بلكه در همه شؤون
زندگىاش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده، هيچ كارى را از پيش خود منجز و قطعى
نمىكرده، و حق مداخله در هيچ شانى از شؤون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت،
نه در قضاوت، و نه در هيچ شانى ديگر).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 396