نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 220
وعده آمدنش را به عيسى و ساير انبيا ع داده بود،
و در قرآن هم فرمود: ((وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ
عَدْلًا)، كلمه پروردگارت كه صدق و عدل بود اينك تمام شد).[1]
[روايتى از
امام صادق (ع) دال بر اينكه شريعت محمدى 6 كامل ترين شرايع است]
و در تفسير
عياشى از عبد اللَّه بن وليد روايت كرده كه گفت: امام صادق ع فرمود: خداى تعالى در
قرآن در باره موسى ع فرمود:(وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ
مِنْ كُلِّ شَيْءٍ)[2].
از اينجا
مىفهميم كه پس همه چيز را براى موسى ننوشته، بلكه از هر چيزى مقدارى نوشته، و نيز
در باره عيسى ع فرموده:(لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي
تَخْتَلِفُونَ فِيهِ)[3].
و ما
مىفهميم كه پس همه معارف مورد اختلاف را بيان نكرده، و در باره محمد ص فرموده:(وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى هؤُلاءِ وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً
لِكُلِّ شَيْءٍ)[4] و[5] مؤلف: در بصائر الدرجات همين معنا
را از عبد اللَّه بن وليد به دو طريق روايت كرده است و اينكه امام ع فرمود: (قال
اللَّه لموسى ...)، اشاره است به اينكه آيه شريفه:
(فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ) بيانگر و مفسر آيه ديگرى است كه در
باره تورات فرموده:(وَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ)، و مىخواهد
بفرمايد تفصيل هر چيز از بعضى جهات است، نه از هر جهت، زيرا اگر در تورات همه چيز
را از همه جهت بيان كرده بود. ديگر معنا نداشت بفرمايد:(مِنْ كُلِّ
شَيْءٍ) پس همين جمله شاهد بر آن است كه در تورات هر چند همه چيز بيان شده،
ولى از هر جهت بيان نشده، دقت بفرمائيد.[6]
بحث فلسفى
[ (در باره
نبوت عامه از جهت اثر آن در كمال يابى انسان)]
مساله نبوت
عامه از اين نظر كه خود يك نحوه تبليغ احكام و قوانين تشريع شده است و