نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 22
پس كتاب به خودى خود چيزى است، و تفصيلى كه عارض
بر آن شده چيزى ديگر، و كفارى كه كتاب را تكذيب كردند تكذيبشان مربوط به تفصيل
كتاب است، و ناشى از اين است كه فراموش كردند اين تفصيل به چه چيز برگشت مىكند و
به زودى در قيامت مىفهمند و جز فهميدن چارهاى ندارند، آن وقت پشيمان مىشوند در
حالى كه پشيمانى سودى برايشان نداشته، و راه گريزى هم ندارند، و اين آيه اشعارى هم
به اين معنا دارد كه كتاب اصلى تاويل كتاب خواندنى يعنى قرآن است.
از آيه مورد
بحث روشنتر اين آيه شريفه است:(حم وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ،
إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ
الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ)[1] چون اين آيه
ظهور در اين معنا دارد كه قرآن قبلا در كتاب مبينى بوده كه خواندنى و عربى نبوده،
و بعدها خواندنى و عربى شده، و لباس الفاظ آنهم به واژه عربيت پوشيده، تا مردم آن
را بفهمند و گرنه همين كتاب قبلا در ام الكتاب ، كه نزد خدا مقامى بلند
داشته است، بوده مقامى كه دست خرد بدان نمىرسد، كتابى كه حكيم است، يعنى مانند
كتاب قرآن آيه آيه و سوره سوره نيست.
و آيات
شريفه(فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ، وَ إِنَّهُ
لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ، إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ، فِي كِتابٍ
مَكْنُونٍ، لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ
الْعالَمِينَ)[2] نيز در سياق
آيه سوره زخرف است، چون از ظاهر آن به خوبى بر مىآيد، قرآن كريم در كتاب مكنون و
پنهان از ديد بشر قرار داشته، در كتابى كه جز پاكان كسى با آن تماس ندارد، و از آن
كتاب كه نزد رب العالمين است نازل شده است، و اما قبل از نازل شدن موقعيتى در كتاب
مكنون داشته، مكنون از اغيار همان كه در آيه سوره زخرف ام الكتابش خوانده، و در
سوره بروج لوح محفوظش ناميده و فرموده:(بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ
فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ)[3] بلكه اين
لوح از اين جهت محفوظ است كه دگرگونگى در آن راه ندارد، و معلوم است قرآنى كه بايد
به تدريج نازل شود (چون به عالمى نازل مىشود كه زمان و تدرج بر همه آن حاكم است)
هرگز از ناسخ و منسوخ و از تدريج خالى نيست و اين تدرج خود نوعى تبدل است، پس كتاب
مبين كه اصل قرآن است و خالى از
[1] حم سوگند به كتاب روشنگر كه ما آن را كتابى خواندنى و عربى
كرديم، تا شايد شما تعقل كنيد، و گرنه آن كتاب در كتابى اصلى بود، كه نزد ما مقامى
بلند و فرزانه دارد. سوره زخرف آيه 1- 4
[2] سوگند به جايگاههاى ستارگان نخورم، و آن اگر بدانيد سوگندى
بزرگ است محققا قرآنى است ارجمند در نامهاى نهفته، جز پاك شدگان به آن دسترسى
نيابند نازل كردنى از پروردگار جهانيان است. سوره واقعه آيه 80
[3] آن قرآنى مجيد است كه در لوح محفوظ قرار دارد. سوره
بروج آيه 22
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 22