نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 218
خونش براى هر كس كه بشنود مباح است.[1] مؤلف: اين معنا را صاحب كتاب قصص
الانبيا هم از امام صادق ع روايت كرده.
و در تفسير
قمى در ذيل آيه: (فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ
الرُّسُلِ) ... [2] آمده: كه
ايشان عبارتند از: نوح، و ابراهيم، و موسى، و عيسى بن مريم، ع و معناى اولوا العزم
اين است كه در اقرار به وحدانيت خدا و به نبوت انبياى قبل و بعد از خود از ديگران
پيشى گرفته، و تصميم گرفتند در برابر تكذيب و آزار قوم خود صبر كنند.[3]
[معناى
اولوا العزم و اقوال متعدد در باره انبياى اولوا العزم]
مؤلف: و از
طرق اهل سنت و جماعت از ابن عباس و قتاده روايت شده: كه اولوا العزم انبيا پنج نفر
بودند، نوح، و ابراهيم، و موسى، و عيسى، و محمد ص همانطور كه از طرق اهل بيت روايت
شده ولى در اين ميان اقوال ديگر هم هست كه به بعضى نسبت داده شده، مثلا بعضى
گفتهاند: اولوا العزم شش تنند، نوح، و ابراهيم، و اسحاق و يعقوب، و يوسف، و ايوب،
و بعضى ديگر گفتهاند اولوا العزم تنها كسانى هستند كه مامور به جهاد و قتال
بودند، و اظهار مكاشفه كرده، در راه دين جهاد مىكردند، و بعضى ديگر گفتهاند: كه
ايشان چهارتنند ابراهيم، و نوح، و هود، و چهارمشان محمد ص، ولى اين چهار قول هيچ
دليلى ندارد، و وجه صحيح همان است كه ما بيان كرديم.
و در تفسير
عياشى از ثمالى از ابى جعفر ع روايت آورده كه فرمود: ما بين آدم و ما بين نوح
انبيايى بودند پنهانى، كه خود را از مردم پنهان مىداشتند، و بهمين جهت در قرآن هم
نامشان برملا نشده، و مانند ساير انبيا اساميشان ذكر نشده (تا آخر حديث)[4].
مؤلف: و از
اهل بيت ع به طرق بسيارى رواياتى در اين معنا وارد شده.
و در تفسير
صافى از مجمع البيان از على ع روايت شده كه فرمود: خداى تعالى از ميان سياه پوستان
پيغمبرى مبعوث كرد، ولى داستانش را در قرآن نياورده.[5]
و در نهج البلاغه در خطبهاى كه پيرامون آدم سخن گفته مىفرمايد: خداى تعالى او را