نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 507
و اما جمله( وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ
صالِحاً) ...(وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ ) از آنجا كه در طول اين تفسير مكرر معنا شده،
ديگر به معنايش نمىپردازيم.
بحث
روايتى [ (چند روايت در باره نامهاى روز قيامت و يوم التغابن بودن آن
و ...]
در
صحيح بخارى از ابو هريره از رسول خدا 6 روايت آورده كه فرمود: هيچ بندهاى داخل
بهشت نمىشود مگر آنكه منزلى را كه در دوزخ دارد مىبيند منزلى را كه اگر نافرمانى
كرده بود بدانجا مىرفت، و براى اين مىبيند تا شكرش بيشتر شود، و هيچ بندهاى
داخل آتش نمىشود، مگر آنكه آن منزلى كه در بهشت دارد، و اگر خوبى مىكرد بدانجا
منتقل مىشد، مىبيند تا حسرتش بيشتر شود[1].
مؤلف:
در اين معنا روايات بسيارى از طرق عامه و خاصه وارد شده كه بعضى از آنها در تفسير
اوائل سوره مؤمنون گذشت.
و
در تفسير برهان از ابن بابويه به سند خود از حفص بن غياث از امام صادق (ع) روايت آورده
كه فرمود: منظور از يوم التلاق روزى است كه اهل آسمان و زمين به هم بر
مىخورند، و منظور از يوم التناد روزى است كه اهل دوزخ اهل بهشت را
نداء مىكنند كه: (أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ
مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ)- كمى از آن آب و يا از آنچه خدا روزيتان
كرده به ما افاضه كنيد ، و منظور از يوم التغابن روزى است كه اهل
بهشت اهل آتش را مغبون مىكنند، و منظور از يوم الحسرة روزى است كه
مرگ را مىآورند و ذبح مىكنند، ديگر كسى دچار مرگ نمىشود[2].
مؤلف:
و در ذيل آيات اول سوره مورد بحث عدهاى از روايات وارد شده كه آيات را مربوط به
شؤون ولايت دانسته، مانند روايتى كه مىگويد: منظور از ايمان و كفر ايمان به ولايت
و كفر به آن در روز اخذ ميثاق است[3]، و
روايتى كه مىگويد: مراد از بينات ائمه هدى (ع) هستند[4]،
و رواياتى كه مىگويد: مراد از نور، امام است[5]،
و بايد دانست كه همه اين روايات به باطن آيات نظر دارند، و به هيچ وجه جنبه تفسير
الفاظ آيه را ندارند.