نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 171
(كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ) - اگر كلمه شان را در اينجا
نكره يعنى بدون الف و لام آورد، براى اين بود كه تفرق و اختلاف را برساند در نتيجه
معناى جمله چنين شود: خداى تعالى در هر روزى كارى دارد، غير آن كارى كه در روز قبل
داشت، و غير آن كارى كه روز بعدش دارد، پس هيچ يك از كارهاى او تكرارى نيست، و هيچ
شانى از شؤون او از هر جهت مانند شان ديگرش نيست، هر چه مىكند بدون الگو و قالب و
نمونه مىكند، بلكه به ابداع و ايجاد مىكند، و به همين جهت است كه خود را بديع
ناميده، فرموده:(بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)[1] البته اين را هم بگوييم كه: منظور از كلمه
يوم در جمله كل يوم- هر روز احاطه خداى تعالى در مقام فعل و
تدبير اشياء است، در نتيجه او در هر زمانى هست ولى در زمان نيست، و در هر مكانى
هست ليكن در مكان نمىگنجد، و با هر چيزى هست ليكن نزديك به چيزى نيست.
بحث
روايتى [ (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)]
در
كافى مىگويد: محمد بن منكدر از جابر بن عبد اللَّه روايت كرده كه گفت: وقتى رسول
خدا 6 سوره الرحمن را براى مردم خواند، مردم چيزى نگفتند، حضرتش فرمود: پاسخ و
عكس العمل جن در برابر اين سوره بهتر بود از عكس العمل شما، براى اينكه وقتى جن
اين آيه را شنيد:(فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ)
گفتند: لا و لا بشىء من الاء ربنا نكذب- نه، به هيچ يك از آلاى پروردگارمان
تكذيب نمىكنيم [2].
مؤلف:
اين معنا در الدر المنثور هم از عدهاى از اصحاب حديث و صاحبان جوامع اخبار روايت
شده، و صاحب الدر المنثور نقل آن را از پسر عمر از رسول خدا 6 نقلى صحيح دانسته[3].
و
در عيون به سند خود از حضرت رضا (ع) روايت كرده كه فرمود: مردى شامى در ضمن
سؤالاتى كه از على (ع) كرد پرسيد: نام پدر بزرگ طايفه جن
[1] هستىبخش آسمانها و زمين او است. سوره بقره، آيه 117.