نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 49
در آن بندگان
خود را به عبادت خود واداشته، كار باطلى است، و چون چنين است ممكن است بگوييم:
آيه(اللَّهُ الَّذِي
أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ) در مقام تعليل است، و حجتى است كه حجت كفار را
ابطال مىسازد- در آن دقت فرماييد.
بعضى
از مفسرين[1] گفتهاند:
ضمير در له به رسول خدا 6 برمىگردد و منظور از استجابت كنندگان،
اهل كتاب است و منظور از استجابت آنان اين است كه اعتراف دارند كه اوصاف رسول خدا
و خصوصياتش در كتب آسمانى آنان آمده. و مقصود از جمله مورد بحث اين است كه: محاجه
اهل كتاب در باره خدا بعد از آن اعترافهايى كه كردهاند محاجهاى است كه در نزد
پروردگارشان باطل است.
بعضى
ديگر[2] گفتهاند:
ضمير در له به رسول خدا 6 بر مىگردد، و منظور از استجابت كننده،
خود خداى تعالى است كه نفرين آن حضرت عليه بزرگان قريش را مستجاب كرد و در جنگ بدر
همه را بكشت. و نيز نفرين آن حضرت عليه اهل مكه را مستجاب كرد، و به خشكسالى و
قحطى مبتلايشان نمود. و دعاى آن جناب براى مستضعفين را مستجاب نمود و ايشان را از
چنگال قريش نجات داد. و همچنين ساير معجزات آن حضرت كه همه جنبه استجابت داشت.
ولى
اين دو معنى از سياق آيه به دور است.
بحث
روايتى [ (دو روايت در باره شان نزول آيه: (وَ
الَّذِينَ يُحَاجُّونَ فِي اللَّهِ ...) )]
در
روح المعانى در ذيل آيه(وَ الَّذِينَ يُحَاجُّونَ فِي اللَّهِ
...) از ابن عباس و مجاهد نقل كرده كه گفتهاند: اين آيه در باره
طائفهاى از بنى اسرائيل نازل شد كه در صدد برآمدند مردم را از اسلام برگردانند و
گمراه كنند، و بدين منظور مىگفتند: كتاب ما قبل از كتاب شما نازل شده، و پيغمبر
ما قبل از پيغمبر شما بود، پس دين ما از دين شما بهتر است. و در روايتى ديگر به
جاى كلمه دين ما آمده كه: پس ما از شما به خدا نزديكتر و
سزاوارتريم [3].
و
در الدر المنثور است كه ابن منذر از عكرمه روايت كرده كه گفت: وقتى آيه شريفه(إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ) نازل شد،
مشركين مكه به مؤمنينى كه با ايشان تماس داشتند