نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 235
اشاره
نموده، مىفرمايد: چون در پيش روى خود روزى را دارند كه در آن روز بر طبق اعمال
صالحى كه انجام دادهاند از ايمان و پيروى شريعت، و بر طبق گناهانى كه كردهاند از
اعراض از دين و غيره محاسبه خواهند شد. آن گاه پيشامدهايى را كه هر يك از اين دو
طايفه در قيامت دارند ذكر مىكند.
البته
در خلال اين بيانات انذار شديد و تهديد سختى به مستكبرين دارد كه از آيات خدا
اعراض مىكنند. و نيز به كسانى كه هواى نفس خود را معبود خود گرفتهاند و خدا آنان
را گمراه كرد در عين اينكه به گمراهى خود عالم بودند، هشدار مىدهد. و از لطائفى
كه در اين سوره آمده بيان معناى نوشتن نامه اعمال و استنساخ آن است.
اين
سوره به شهادت سياق آياتش در مكه نازل شده. ولى بعضى از مفسرين[1]
آيه(قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا ...) را از مكى
بودن استثناء كردهاند، ولى هيچ دليل و شاهدى بر گفتار خود ندارند.
(حم تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ)
ظاهرا جمله(تَنْزِيلُ الْكِتابِ) از باب
اضافه صفت به موصوف مىباشد. و كلمه تنزيل مصدر به معناى مفعول
مىباشد. و جمله من اللَّه جار و مجرورى است متعلق به تنزيل. و تمام
اين جمله خبر است براى مبتداى حذف شده، يعنى هذا .
و
معنايش اين است: اين كتابى است نازل شده از ناحيه خداى عزيز حكيم. ما در سابق در
باره مفردات اين آيه بحث كرديم.
[وجه
اينكه فرمود:(إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ ...)
و آنچه حرف فى افاده مىكند]
(إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ)
كلمه آيات جمع آيت است كه به معناى علامت و نشانهاى است
كه بر وجود چيزى دلالت كند، و بدان اشاره نمايد. و مراد از اينكه فرمود در
آسمانها و زمين علامتها هست اين است كه اصلا آسمان و زمين آياتى هستند كه بر
هستى پديد آورنده خود دلالت مىكنند، نه اينكه آيتها چيز ديگر باشند، و در ظرف
آسمانها و زمين قرار داشته باشند.
دليل
بر گفتار ما اين است كه تعبيرات قرآن كريم از اين معنا مختلف است، گاهى مىفرمايد
فلان چيز آيت است و گاهى مىفرمايد در فلان چيز آيت است و گاهى
هم مىفرمايد در خلقت فلان چيز آيت است ، مثلا يك جا فرموده:(
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)(وَ
اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ )[2]،
جاى ديگر آيه مورد بحث است، كه آيت را در خود