نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 514
مؤلف: در
معناى اين روايت روايات ديگرى هست، و در بعضى از رواياتى كه از طرق اهل سنت نقل
شده، آمده كه: خدا او را از كشتن نجات داد.
و
در خصال از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: من تعجب مىكنم از كسى كه از چهار
چيز جزع و فزع مىكند و به چهار چيز پناه نمىبرد- تا آنجا كه فرمود- و تعجب
مىكنم از كسى كه فزع مىكند از اينكه مبادا دشمن به او مكر كند و نيرنگ بزند، ولى
پناه نمىبرد به آيه(وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ
إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ) براى اينكه مىشنوم كه خداى
عز و جل دنبالش مىفرمايد:(فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ
ما مَكَرُوا)[1].
مؤلف:
اين حديث در غير خصال نيز نقل شده.
و
در تفسير قمى مىگويد: مردى به امام صادق (ع) عرضه داشت: شما در باره آيه(النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا) چه
مىفرمايد؟ فرمود: بگو ببينم مردم چه مىگويند؟ عرضه داشت: مىگويند اين عذاب در
آتش دوزخ است كه آتش خلد است، و ايشان در عين حال معذب به آن نمىشوند. حضرت
فرمود: پس ايشان از سعدا هستند. شخص ديگرى عرضه داشت: فدايت شوم پس خودتان
بفرماييد، كه چگونه است؟ فرمود: اين در دنيا است و اما در آخرت كه دار خلد است
داخل در عذاب مىشود، هم چنان كه دنبالش فرموده:
مؤلف:
منظور امام (ع) از دنيا زندگى برزخ است كه تعبير از آن به دنيا در بسيارى از
روايات اهل بيت آمده است.
و
در مجمع البيان از نافع از ابن عمر روايت كرده كه گفت: رسول خدا (ع) فرمود: هر يك
از شما كه بميرد، در هر صبح و شام جايگاهش را به او نشان مىدهند، اگر اهل بهشت
باشد، جايگاهش از بهشت را و اگر اهل آتش باشد از آتش را نشانش مىدهند و مىگويند:
اينجا جايگاه تو است تا وقتى كه خدا مبعوثت كند و بدينجا بيايى[3].
بخارى
و مسلم اين حديث را در صحيح خود آوردهاند.
مؤلف:
سيوطى هم در الدر المنثور از بخارى و مسلم، از ابن ابى شيبه و ابن مردويه اين حديث
را آورده[4]. و اين
مضمون در روايات ائمه اهل بيت (ع) بسيار وارد شده و بسيارى از آن روايات در بحث
برزخ، در جلد اول اين كتاب و مواردى ديگر نقل شد.