نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 323
جمله(إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ) براى تعليل جمله(أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ) مناسبتر است تا براى جمله عبادنا و
يا جمله و اذكر .
و
معناى آيه اين است كه: اگر گفتيم اينان صاحبان ايدى و ابصارند، براى اين است كه ما
آنان را به خصلتى خالص و غير مشوب، خالص كرديم، خصلتى بس عظيم الشان، و آن عبارت
است از ياد خانه آخرت.
بعضى[1]
از مفسرين گفتهاند: مراد از كلمه دار همين دار دنيا است، و منظور آيه
اين است كه: ما ايشان را خالص كرديم براى دار دنيا يعنى ما دام كه دنيا برقرار
باشد ذكر خير آنان بر سر زبانها باشد، هم چنان كه در جاى ديگر فرموده:(
وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ)- تا آنجا كه مىفرمايد-(وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا )[2]
ولى وجه سابق به نظر ما مناسبتر است.
(وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِ) در
سابق گذشت كه اصطفا ملازم با اسلام و تسليم شدن به تمام معنا براى
خداى سبحان است. و در اين آيه شريفه اشارهاى دارد به آيه(إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى
الْعالَمِينَ)[3].
كلمه
اخيار - به طورى كه گفتهاند[4]-
جمع خير است كه در معنا مقابل شر است ولى بعضى[5]
گفتهاند كه: جمع خير - با تشديد ياء، و يا با تخفيف-،
مانند اموات كه جمع ميت - با تشديد-، و ميت -
بدون تشديد- است.
(وَ اذْكُرْ إِسْماعِيلَ وَ الْيَسَعَ وَ ذَا الْكِفْلِ وَ كُلٌّ مِنَ
الْأَخْيارِ) معناى اين آيه روشن است و حاجتى به توضيح ندارد.
گفتارى
در سرگذشت ايوب (ع) [ (در قرآن و حديث)] در چند فصل
1-
داستان ايوب از نظر قرآن: در قرآن كريم از داستان آن جناب به جز اين نيامده كه:
خداى تعالى او را به ناراحتى جسمى و به داغ فرزندان مبتلا نمود، و سپس، هم عافيتش