نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 266
[بيان
مفاد آيه:(فَإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِفاتِنِينَ إِلَّا مَنْ هُوَ
صالِ الْجَحِيمِ)]
(فَإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِفاتِنِينَ إِلَّا مَنْ هُوَ
صالِ الْجَحِيمِ) اين آيه كه در آغازش حرف فاء قرار
دارد، تفريع و نتيجهگيرى از حكم مستثنى و مستثنى منه و يا تنها از حكم مستثنى است
و معنايش اين است كه: بعد از آنكه مسلم شد كه آنچه شما از اوصاف براى خدا
تراشيدهايد، همه ضلالت است،- به خلاف بندگان مخلص خدا كه در وصف كردن خود دچار
ضلالت نمىشوند- پس اين نتيجه عايد مىشود كه شما با اين گمراهى خود نمىتوانيد
گمراه كنيد مگر مردم دوزخى را، يعنى آنهايى را كه با پاى خود راه دوزخ را طى مىكنند.
و
آنچه از سياق به روشنى به چشم مىخورد، اين است كه: كلمه ما در جمله(ما تَعْبُدُونَ) موصوله باشد و مراد از آن بتها مىباشد و بس، و
يا بتها و همه آلهه ضلالت و پيشوايان گمراهى از قبيل شيطانهاى جنى مىباشد.
و
نيز ظاهر سياق اين است كه: كلمه ما در جمله ما انتم نافيه
است. و ضمير در عليه به خداى سبحان برمىگردد و ظرف (عليه) متعلق است
به فاتنين و كلمه فاتنين جمع فاتن است كه اسم
فاعل از فتنه به معناى گمراه كردن مردم است. و كلمه صالى
از ماده صلو اشتقاق يافته كه به معناى پيروى است، و صالى
جحيم به معناى دنبالهرو جهنم است، به طورى كه هر جا راه جهنم را سراغ داشته
باشد به آنجا برود و عمل دوزخيان را مرتكب شود. و استثناء در آيه مفرغ است،
(مستثنى منه آن در كلام نيامده)، و تقدير كلام چنين است: ما انتم بفاتنين
احدا الا من هو صال الجحيم .
و
معناى آيه اين است كه: شما و خدايان ضلالت كه مىپرستيد، هر چند دست به دست هم
بدهيد نمىتوانيد احدى را مفتون و گمراه كنيد، مگر تنها آن كسانى را كه خود راه
جهنم را دنبال مىكنند.
بعضى[1]
از مفسرين گفتهاند: كلمه ما در اول مصدريه و يا موصوله است و
جمله فانكم و ما تعبدون كلامى است تام و مستقل، از قبيل اينكه
مىگويند: انت و شانك- برو پى كارت و معناى آيه اين است كه: شما
و آنچه مىپرستيد و يا شما و بتپرستيتان يعنى برويد پى اين كارها كه داريد،
آن گاه با جملهاى استينافى يعنى ابتدايى فرموده:(ما
أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِفاتِنِينَ) و فاتنين متضمن معناى
حمل است، و ضمير در عليه در صورت مصدرى بودن ما به كلمه
ما در(ما تَعْبُدُونَ) برمىگردد،
و در صورت موصوله بودن آن، به