نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 205
پس معناى
جمله(أُولئِكَ لَهُمْ
رِزْقٌ مَعْلُومٌ) اين است
كه: ايشان رزقى خاص و معين و ممتاز از رزق ديگران دارند. پس معلوم بودن رزق ايشان،
كنايه است از ممتاز بودن آن، هم چنان كه در آيه(وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ
مَعْلُومٌ)[1] نيز اشاره به اين امتياز شده. و اگر در آيه مورد
بحث با كلمه اولئك كه مخصوص اشاره به دور است، به ايشان اشاره كرده،
براى اين است كه دلالت كند بر علو مقام ايشان.
و
اما تفسيرى كه بعضى[2] از مفسرين
براى آيه مورد بحث كردهاند كه: مراد از رزق معلوم بندگان مخلص
اين است كه: آثار مخصوصى دارد، از آن جمله اين است كه: قطع و منع نمىشود، منظرهاى
زيبا، طعمى لذيذ و بويى خوش دارد . و نيز آن تفسير ديگر كه گفتهاند:[3]
مراد اين است كه: وقت معلومى دارد، چون كه آيه(وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا)[4] آن
را افاده مىكند . و نيز آن تفسير ديگرى كه بعضى[5]
كرده و گفتهاند: مراد از رزق معلوم بهشت است . هيچ يك تفسير متقن و
صحيح نيست.
از
اينجا اين نكته نيز روشن مىشود كه اگر كسى جمله(إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ) را استثنا
از ضمير در ما تجزون بگيرد،- همان طور كه در سابق هم اشاره كرديم- بى
وجه نيست.
(فَواكِهُ وَ هُمْ مُكْرَمُونَ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ)-
كلمه فواكه جمع فاكهه است كه به معناى هر ميوهاى است كه
به اصطلاح امروز به عنوان دسر خورده مىشود، نه به عنوان غذا، و اين آيه بيان همان
رزق معلوم مخلصين است، چيزى كه هست خداى تعالى جمله(وَ
هُمْ مُكْرَمُونَ) را ضميمهاش كرد تا بر امتياز اين رزق و اين
ميوه از رزقهاى ديگران، دلالت كند و بفهماند: هر چند ديگران نيز اين ميوهها را
دارند، اما مخلصين اين ميوهها را با احترامى خاص دارند، احترامى كه با خلوص و
اختصاص مخلصين به خدا مناسب باشد و ديگران در آن شريك نباشند.
و
در اينكه كلمه جنات را به كلمه نعيم اضافه كرده باز براى
اين است كه به همين احترام خاص اشاره كرده باشد. در تفسير آيه(فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ)[6] و
نيز