نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 139
است با
عصيان كردن از مرادش تخلف كند.
ولى
اراده تكوينى از مرادش تخلف نمىكند، و معلوم است كه مشيت و اراده خدا كه به اطعام
فقرا و انفاق بر آنان تعلق گرفته، مشيت و اراده تشريعى است نه تكوينى. پس تخلف اين
اراده در مورد فقرا تنها كشف مىكند از اينكه كفار توانگر، از آنچه كه بدان مامور
شدند تمرد و عصيان ورزيدند، و هيچ دلالتى ندارد بر اينكه اراده خدا به اين عمل
آنان تعلق نگرفته، و مؤمنين در اين مدعا دروغ گفتهاند.
و
اين مغالطهاى است كه به طور كلى همه سنتهاى وثنيت و بتپرستى را بر آن پايه بنا
نهادهاند، هم چنان كه خداى سبحان از ايشان حكايت كرده و فرموده:(وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ
شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ)[1] و
نيز فرموده:(سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما
أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْءٍ)[2] و
نيز فرموده:(وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ)[3].
(إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ مُبِينٍ)- اين جمله
تتمه سخن كفار است، و خطابشان در آن به مؤمنين است كه مىگويند: شما مؤمنين كه
ادعا مىكنيد خدا به ما دستور داده انفاق كنيم، و انجام اين دستور را از ما
خواسته، در گمراهى روشنى هستيد.
بحث
روايتى [رواياتى در ذيل آيه:(وَ الشَّمْسُ تَجْرِي
لِمُسْتَقَرٍّ لَها ...) و رد سخنى از آلوسى در باره
روايتى از امام رضا (ع) راجع به تقدم روز بر شب]
در
مجمع البيان از على بن الحسين زين العابدين، و از ابى جعفر امام باقر، و از جعفر
بن محمد امام صادق (ع) روايت شده كه خواندهاند: لا مستقر لها - به فتحه
راء-[4].
و
در الدر المنثور آمده كه سعيد بن منصور، احمد، بخارى، مسلم، ابو داوود، ترمذى،
نسايى، ابن ابى حاتم، ابو الشيخ، ابن مردويه، و بيهقى، از ابو ذر (رحمه اللَّه)
روايت
[1] آنان كه مشرك شدند گفتند: اگر خدا مىخواست ما به غير از او
چيزى را نمىپرستيديم نه ما و نه پدران ما، و نيز بدون دستور او چيزى را حرام
نمىكرديم. سوره نحل، آيه 35.
[2] به زودى آنان كه مشرك شدند خواهند گفت: اگر خدا مىخواست ما
مشرك نمىشديم، نه ما و نه پدران ما، و نيز چيزى را حرام نمىكرديم. سوره انعام،
آيه 148.
[3] و گفتند اگر رحمان مىخواست ما اين بتها را نمىپرستيديم.
سوره زخرف، آيه 20.