نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 96
ندارد كه
چيزى و يا اثر آن در خودش اثر كند، و يا مخلوق او نيست، و هستىاش به او منتهى
نمىشود، و با اجبار و قهر در خدا تاثير مىكند يعنى او را به اجبار وادار به كار
مىسازد، كه اين فرض باطل است، چون مؤثرى در عالم غير از خدا نيست و چيزى هم نيست
كه وجودش منتهى به خدا نشود.
پس
نه چيزى هست كه در خداى تعالى اثر كند و اثر خدا از او باشد و نه چيزى هست كه از
اثر خدا جلوگيرى كند هم چنان كه فرموده:(وَ اللَّهُ
يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ)[1] و
نيز فرموده:(وَ اللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمْرِهِ)[2].
و
وقتى نه قاهرى بود كه او را بر عملى مجبور كند، و نه مانعى كه او را از عملى باز
بدارد، در نتيجه او مختار حقيقى است، اين از نظر تكوين و خلقت از نظر تشريع هم
همين طور است، زيرا تشريع تابع تكوين است، چون حقيقت تشريع اين است كه: خداى تعالى
جنس بشر را طورى خلق كرده، و بر فطرتى ايجاد فرموده، كه خلقت و فطرتش صحيح، و مثمر
ثمر نمىشود، مگر وقتى كه يك عده كارهايى را كه در شرع واجبات و يا به حكم واجبات
هستند، انجام دهد، و يك عده كارهايى كه محرمات و يا به حكم محرمات هستند ترك كند،
پس هر كارى كه در به كمال و به سعادت رسيدن انسانها مؤثر است، خداى تعالى به آنها
امر كرده، با امر وجوبى و يا ارشادى، و از آنچه كه در اين راه مضر و منافى بوده
نهى كرده، با نهى تكليفى و يا ارشادى.
پس
خداى تعالى كه مختار به تمام معنا است، مىتواند در مرحله تشريع احكام و قوانين،
هر حكم و قانونى را كه خواست تشريع كند، هم چنان كه در مرحله تكوين مىتواند هر
قسم كه اختيار كرد خلق و تدبير نمايد، و اين است معناى جمله(وَ
رَبُّكَ يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ يَخْتارُ) كه به طور
مطلق خدا را مختار معرفى مىكند.
و
ظاهرا جمله(يَخْلُقُ ما يَشاءُ) اشاره است
به اختيار تكوينى خدا، و مىفهماند كه اختيار او مطلق است به اين معنى كه قدرت او
قاصر از خلقت هيچ چيز نيست، و هيچ چيزى او را از آنچه مىخواهد مانع نمىشود، و به
عبارت ديگر: هيچ چيزى از مشيت او سرباز نمىزند، نه به خودى خود و نه به خاطر
مانعى، و اين همان اختيار به معناى حقيقى آن است.
و
جمله و يختار اشاره است به اختيار تشريعى، و اعتبارى، كه عطف آن به
جمله(يَخْلُقُ ما يَشاءُ) از باب عطف
مسبب است بر سبب، براى اينكه تشريع و اعتبار، فرع تكوين و حقيقت
[1] خدا حكم مىراند و جلوگيرى براى حكمش نيست. سوره رعد، آيه
41.
[2] خدا بر فرمان خود غالب است، يعنى چيزى جلوگير فرمانش نيست.
سوره يوسف، آيه 21.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 96