نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 579
(قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ
النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ)
اين آيه و سه آيه بعدش جواب از اين گفتار مشركين است، كه گفتند:(نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا)، و اين جواب از دو طريق و به دو صورت آمده، اول
اينكه مساله رزق يعنى اموال و اولاد، و كمى و زيادى آن، به دست خدا است، كه هر كسى
را به مقتضاى حكمت و مصلحت از آن روزى مىكند و اسباب بدست آوردنش را هم فراهم
مىكند، و خواست انسان و كرامت و حرمتى كه نزد خدا دارد، هيچ اثرى در كمى و زيادى
رزقش ندارد. براى اينكه چه بسا رزق يك مؤمن، و يك كافر، و يك عاقل دورانديش، زياد
مىشود، هم چنان كه رزق يك احمق و بى عقل زياد مىشود، و چه بسا همين نامبردگان
رزقشان كم مىشود، و يا در اول زياد، و در آخر كم مىشود، پس زيادى مال هيچ دلالتى
بر سعادت و كرامت نزد خدا ندارد.
و
همين است معناى جمله(قُلْ إِنَّ رَبِّي) كه
در آن رب را به خود نسبت داده، چون طرف خطابش يعنى مشركين خدا را رب خود
نمىدانستند، و رزق دادن، خود از شؤون ربوبيت است، يبسط كه توسعه
مىدهد،(الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ) رزق را
براى هر كه بخواهد، و مصلحت و حكمتش اقتضاء كند و يقدر و تنگ مىگيرد
آن را براى هر كه بخواهد(وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ) و
ليكن بيشتر مردم نمىدانند، اگر از رزق چيزى نصيبشان نشده باشد، محروميت خود را به
اسباب ظاهرى، و اتفاقى نسبت مىدهند، و اگر نصيبشان بشود، آن را به زرنگى و حسن
تدبير خود نسبت مىدهند، و همين كافى است در حماقت آنان.
[وجه
اينكه مترفين گفتند ما عذاب نمىشويم و جواب به آنان با بيان اينكه كثرت مال و
اولاد بدون ايمان و عمل صالح مانع از عذاب نيست]
(
وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى)
...(مُحْضَرُونَ ) اين آيه صورت دوم جواب است، از گفته
آنان كه گفتند:(نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ
بِمُعَذَّبِينَ) و حاصل آن اين است كه نبودن عذاب نتيجه تقرب به
خدا است، نه اينكه نتيجه داشتن اموال و اولاد بيشتر باشد، چون اموال و اولاد باعث
تقرب به خدا نمىشود، تا با بودن آن عذابى نباشد، و بنا بر اين در آيه شريفه مقرب
بودن مال، در جاى نبودن عذاب به كار رفته، و اين از قبيل به كار بردن سبب در جاى
مسبب است.
و
همين معنا معناى جمله(وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا
أَوْلادُكُمْ) نيز هست، چون مىفرمايد:
(وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ) اموال و
اولاد شما كه بدان در سعادت خود اعتماد مىكنيد و آن
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 579