نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 277
قرابت رسول
خدا است، هم چنان كه در آيه خمس هم مراد همين است. همه اينها در صورتى است كه آيه
شريفه در مدينه نازل شده باشد، و اما در فرضى كه مانند ساير آيات اين سوره در مكه
نازل شده باشد آن وقت مقصود از حق مطلق احسان خواهد بود، نه خمس.
و
به خاطر اينكه آيه از نظر معنا عموميت دارد، و مخصوص به رسول خدا 6 نيست، لذا در
بيان آثار نيك خمس، و يا صدقه به طور عموم فرمود: (ذلِكَ
خَيْرٌ)- اين بهتر است براى كسانى كه رضاى خدا را مىجويند، و آنان
رستگارانند .
[مراد
از ربا و زكات در آيه:(وَ
ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا ...)]
(وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا فِي أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا
عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ
هُمُ الْمُضْعِفُونَ) كلمه ربا ، به معناى نمو
مال، و زياد شدن آن است، و جمله ليربوا ... اشاره به علت اين نامگذارى
مىكند، كه چرا ربا را ربا خواندند بنا بر اين مراد اين است كه: مالى كه شما به
مردم دادهايد تا اموالشان زياد شود، نه براى اينكه خدا راضى شود- اين قيد را از
ذكر اراده وجه خدا در عبارت مقابل آن مىفهميم- آن مال نزد خدا زياد نمىشود، و
نمو نمىكند، و ثوابى از آن عايدتان نمىشود، براى اينكه قصد قربت نداشتهايد.
(وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ
الْمُضْعِفُونَ)- مراد از زكات مطلق صدقه است، و
معنايش اين است كه: آن مالى كه براى رضاى خدا داديد، و اسراف هم نكرديد، چند
برابرش عايدتان مىشود، كلمه مضعف به معناى دارنده چند برابر است، و
معناى كلام اين مىشود كه: چنين كسانى آنهايند كه يضاعف لهم مالشان و
يا ثوابشان چند برابر مىشود.
پس
مراد از ربا و زكات به قرينه مقابله و شواهدى كه همراه
اين دو كلمه است، رباى حلال است، و آن اين است كه چيزى را به كسى عطا كنى و قصد
قربت نداشته باشى، و مراد از صدقه آن مالى است كه براى رضاى خدا بدهى همه اينها در
صورتى است كه آيه شريفه در مكه نازل شده باشد، و اما اگر در مدينه نازل شده باشد،
مراد از ربا همان رباى حرام، و مراد از زكات همان زكات واجب است.
و
اين آيات و آيات قبلش به مدنى شبيهترند، تا به مكى، و اينكه: بعضى[1]
ادعاى روايت يا اجماع منقول در اين باب كردهاند، اعتبارى به گفتهشان نيست***