نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 196
(وَ
تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا
الْعالِمُونَ) اين جمله
به مثلهايى كه در قرآن زده شده اشاره مىكند، و مىفرمايد كه هر چند آنها را همه
مردم مىشنوند، و ليكن حقيقت معانى آن و لب مقاصدش را تنها اهل دانش درك مىكنند،
آن كسانى كه حقايق امور را مىفهمند، و بر ظواهر هر چيزى جمود نمىكنند.
دليل
بر اين معنا جمله(ما يَعْقِلُها) است، براى اينكه ممكن بود
بفرمايد: و لا يؤمن بها ، و يا تعبيرى نظير آن بياورد، پس اينكه فرمود:(ما يَعْقِلُها) دليل بر آن است كه منظور درك حقيقت و مغز آن
مثلها است، و گر نه بسيارى از غير دانايان هستند كه به ظواهر آن مثلها ايمان
دارند.
پس
درك مثلهايى كه در كلام خدا زده شده نسبت به فهم و شعور مردم مختلف است، بعضى از
شنوندگان هستند كه به جز شنيدن الفاظ آن و تصور معانى سادهاش هيچ بهرهاى از آن
نمىبرند، چون در آن تعمق نمىكنند، بعضى ديگر هستند كه علاوه بر آنچه كه دسته اول
مىشنوند و مىفهمند، در مقاصد آن تعمق هم مىكنند، و حقايق باريك و دقيقش را درك
مىنمايند.
در
اين آيه اشاره است به اينكه مثل زدن بتپرستى به تار تنيدن عنكبوت، صرف مثل شعرى و
ادعاى خالى از دليل نيست، بلكه پايهاى از حجت و برهان عقلى دارد، و حقيقت حقه و
ثابتهاى دارد، كه آيه بعد به آن اشاره مىكند.
(خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً
لِلْمُؤْمِنِينَ) مراد از حق بودن خلقت آسمانها و زمين اين است
كه: بفهماند در خلقت آنها بازيچه در كار نيست، هم چنان كه جاى ديگر اين معنا را
صريحا اعلام نموده و فرموده:(وَ ما خَلَقْنَا
السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ ما خَلَقْناهُما إِلَّا
بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ)[1].
[خلقت،
تدبير و ولايت ملازم يكديگرند و هر سه مختص به خداى تعالى است 196]
پس
خلقت آسمانها و زمين بر اساس نظامى ثابت و تغيير ناپذير است، و سنت الهى نه اختلاف
مىپذيرد و نه تخلف، تدبير هم خود از خلقت است، و اين دو با يكديگر اختلاف ندارند،
و هيچ كس از ديگرى تخلف نمىكند.
براى
اينكه تدبير حوادث جاريه در عالم، معنايش اين است كه: يك حادثى را دنبال حادثى
ديگر به وجود بياورد، حادثى باشد كه وقتى دنبال حادث اول پديد آورد، نظامى اتم به
وجود آيد، و آن چنان حوادث را ترتيب دهد كه به غايتها و نتايجى منتهى شود كه حق و
[1] ما آسمانها و زمين را به بازيچه خلق نكرديم، و آنها را جز به
حق نيافريديم، و ليكن بيشترشان نمىفهمند. سوره دخان، آيه 38 و 39.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 196