نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 16 صفحه : 17
يعنى داده
شدن حكم و علم و نيز در باره احسان در چند جا از اين كتاب بحث كرديم.
بحث
روايتى [چند روايت در ذيل آيه:(وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ
عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا ...) و جرى و تطبيق آن بر ائمه
اهل بيت :]
در
الدر المنثور است كه ابن ابى شيبه، ابن منذر، و ابن ابى حاتم، از على بن ابى طالب
(ع)، روايت كردهاند كه در ذيل آيه(وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ
عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ)،
فرموده: مستضعفين فى الارض عبارتند از: يوسف و فرزندانش[1].
مؤلف:
شايد مراد همان بنى اسرائيل باشند و گر نه ظهور آيه در خلاف معناى مزبور روشن است.
و
در معانى الاخبار به سند خود از محمد بن سنان، از مفضل بن عمر، روايت كرده كه گفت:
از امام صادق (ع) شنيدم، مىفرمود: رسول خدا 6 نگاهى به على و حسن و حسين (ع)
كرد و گريست و فرمود: شما بعد از من مستضعف خواهيد شد، مفضل مىگويد عرضه داشتم
معناى اين كلام رسول خدا 6 چيست؟ فرمود: معنايش اين است كه: بعد از من شما
اماميد، چون خداوند عز و جل مىفرمايد:(وَ نُرِيدُ أَنْ
نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً
وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ). پس اين آيه تا روز قيامت در باره
ما جريان دارد و اين پيشوايى تا روز قيامت در ما جارى است[2].
مؤلف:
در اين كه آيه مذكور در باره ائمه اهل بيت (ع) است، روايات بسيارى از طريق شيعه
رسيده است، و از اين روايت برمىآيد كه همه روايات اين باب از قبيل جرى و تطبيق
مصداق بر كلى است.
و
در نهج البلاغه فرموده: دنيا بعد از همه سركشىهايش سرانجام زير بار ما خواهد رفت
و رو به ما خواهد نمود همانند شترى كه در آغاز بچه خود را شير نمىدهد و لگدپرانى
مىكند و سرانجام به وى ميل و عطوفت مىكند آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود:(وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ
نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ)[3].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ
مُوسى ...) گفته، پدرم از حسن بن