نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 557
از كفار نامبرده در آيه، همان عدهاى از
صناديد و سردمداران قريشند كه تا آخر عمر موفق به ايمان نشدند، هم چنان كه در آيه(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ
أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ)[1] نيز
منظور اينگونه كفارند، كه در حقيقت ريشه فتنه هستند.
[مقصود از اينكه روز قيامت عقيم (نازا) است]
و معناى عقيم بودن روز اين است كه طورى باشد كه ديگر
فردايى از آن متولد نشود، و آن، روز هلاكت و يا روز قيامت است، و مراد در آيه به
طورى كه سياق آيه سوم مىرساند روز قيامت مىباشد.
و معناى آيه اين است كه كسانى كه كافر شدند همواره در شك نسبت به
قرآن خواهند ماند تا روز قيامت به سراغشان آيد- و يا عذاب روز قيامت كه روزى است
ناگهانى مىرسد- و كسى را مهلت چارهجويى نمىدهد، و فردايى از آن متولد نمىشود
تا جبران ما فات را كنند.
و اگر ميان روز قيامت و روز عذاب قيامت ترديد انداخته براى اين است
كه هر دو در اثر يكسانند، چه روز قيامت برسد و چه عذاب آن، آن وقت اعتراف به حق
مىكنند و ديگر شك و ترديد ايشان از بين مىرود، هم چنان كه در باره روز قيامت
فرمود:(قالُوا يا وَيْلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما
وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ)[2] و
در باره رفع شك و ترديد هنگام مشاهده عذاب قيامت مىفرمايد:(وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ
قالُوا بَلى وَ رَبِّنا)[3].
از آنچه گذشت اين نكته نيز روشن گرديد كه چرا در يك آيه روز قيامت را
يك بار به قيد ناگهانى بودن مقيد كرد، و بارى ديگر به قيد نازا بودن، چون مىخواست
دو چيز را بفهماند، يكى اينكه در آن روز هيچ چارهاى يافت نمىشود، و ديگر اينكه فردايى
ندارد كه جبران ما فات را كنند.
( الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ) ...(عَذابٌ مُهِينٌ ) در سابق به طور مكرر
گفتيم كه مراد از براى خدا بودن ملك در روز قيامت ظاهر
[1] كسانى كه كافر شدند چه بيمشان دهى و يا ندهى ايمان
نمىآورند. سوره بقره، آيه 6.
[2] گفتند واى بر ما، چه كسى ما را از قبرمان بيرون كرد، اين همان
وعده رحمان است، راستى پيغمبران راست مىگفتند سوره يس، آيه 52.
[3] روزى كه كفار عرضه بر آتش مىشوند از ايشان سؤال مىشود آيا
اين هنوز هم حق نيست، مىگويند چرا به خدا سوگند. سوره احقاف، آيه 34.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 557