نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 465
بحث روايتى [ (چند روايت در ذيل آيات
گذشته)]
در تفسير عياشى در ذيل آيه(يا
وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ ...) از خالد بن نجيح از
امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: وقتى روز قيامت مىشود كتاب آدمى را به او
مىدهند و مىگويند بخوان خالد مىگويد: عرض كردم آيا آنچه بخواند
مىشناسد؟
فرمود: همه را به ياد مىآورد، هيچ لحظه و نگاه زير چشمى هيچ كلمهاى
و هيچ گامى و هيچ عمل ديگرى انجام نداده مگر آنكه با خواندن آن كتاب همه را به ياد
مىآورد، به طورى كه گويا همان لحظه آن را انجام داده است، و به همين جهت
مىگويند واى بر ما اين چه كتابى است كه هيچ كوچك و بزرگى را نگذاشته مگر
آنكه آن را برشمرده است [1].
مؤلف: اين روايت به طورى كه ملاحظه مىكنيد آنچه را از كتاب شناخته
مىشود عين آن چيزى دانسته كه در كتاب نوشته شده است، و بايد هم همين طور باشد،
زيرا اگر عمل آدمى در آنجا حاضر نباشد حجت تمام نگشته امكان انكار هست.
و در تفسير قمى در ذيل جمله(وَ لا
يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً) روايت آورده كه هر كس هر چه
كرده در آن كتاب نوشته مىبيند[2].
و در تفسير برهان از ابن بابويه به سند خود از ابى معمر سعدان از على
(ع) روايت مىكند كه در ذيل جمله(وَ رَأَى
الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها) فرموده: مظنه در اين جمله به معناى يقين است، يعنى وقتى يقين كردند
كه به عذاب در آمدنى هستند[3].
و در الدر المنثور است كه احمد و ابو يعلى و ابن جرير و ابن حبان و
حاكم- وى حديث را صحيح دانسته- و ابن مردويه از ابى سعيد خدرى از رسول خدا 6
روايت كرده كه فرمود: روز قيامت كافر را پنجاه هزار سال سر پا نگه مىدارند، به
خاطر اينكه او در دنيا عمل نكرد. و كافر جهنم را از فاصله چهل سال راه مىبيند، و
يقين مىكند در وى قرار خواهد گرفت[4].
مؤلف: اين حديث مؤيد گفتار قبلى ما است كه گفتيم مواقعه در آيه بين
طرفين است، چون در اين روايت دارد كه آتش در وى واقع مىشود.