نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 90
شده، مانند آيه(بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ
عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ)[1] از اين هم كه بگذريم، روايت از نمونههاى تطبيقى
كلى بر مصداق است، يعنى خاندان نبوت و پيروانشان، يكى از مصاديق شجره طيبه هستند،
دليلش هم، اختلاف روايات در اين تطبيق است در بعضى ها دارد كه، اصل رسول خدا 6،
و فرع على (ع)، و شاخهها امامان (ع) و ميوه علم ايشان، و برگ شيعيانند، مانند
همين روايتى كه نقل كرديم، و در بعضى دارد: درخت رسول خدا 6 و فرع آن على (ع)، و
شاخهاش فاطمه (ع)، و ثمرهاش اولاد فاطمه، و برگ آن شيعيانند، مانند روايتى كه
صدوق آن را از جابر از امام باقر (ع) نقل كرده است[2].
و در بعضى ديگر دارد رسول خدا 6 و ائمه (ع) اصل درخت، و ولايت براى هر كه داخل
آن شود فرع آن ميباشد، مانند روايتى كه كافى به سند خود از محمد حلبى از امام صادق
(ع) نقل كرده است[3].
و در مجمع
البيان است كه، ابى الجارود از امام باقر (ع) نقل كرده كه فرمود: اين، يعنى جمله(كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ ...) مثل بنى اميه است[4].
و در تفسير
عياشى از عبد الرحمن بن سالم اشل، از پدرش، از امام صادق (ع) نقل كرده كه معناى(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ) و آيه بعدش
را از آن حضرت پرسيد، در جواب فرمود: اين مثلى است كه خداوند براى اهل بيت پيغمبرش
زده، و آن ديگرى مثلى است كه براى دشمنان ايشان زده است، كه مىفرمايد:
[نقل ورد
سخن آلوسى كه در روايتى كه بنا بر آن مراد از شجره خبيثه بنى اميهاند
مناقشه كرده]
مؤلف: آلوسى
در تفسير خود روح المعانى مطلبى گفته كه عين عبارتش چنين است: اماميه كه تو خود
حال ايشان را مىدانى از ابى جعفر (رضى اللَّه عنه) تفسير اين آيه را چنين روايت
كردهاند: كه منظور از شجره خبيثه بنى اميه، و مراد از شجره طيبه رسول خدا 6، و
على (كرم اللَّه وجهه) و فاطمه (رضى اللَّه عنها)، و آنچه از وى متولد شده ميباشد،
و در بعضى روايات اهل سنت تفسير شجره خبيثه به بنى
[1] به كلمهاى از او كه اسمش عيسى بن مريم است. سوره آل عمران،
آيه 45.