نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 529
از معنا نبوده است.
و جمله(إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها) كه در ذيل آيه است، خلاصهاى است براى مفصلى
كه در صدر آيه گذشت كه فرمود:(إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ
...) و فائده اين خلاصهگيرى، نگهدارى فهم شنونده است از اينكه دچار
تشويش و گمراهى گردد، و نيز اظهار عنايت است به اينكه مغفرت و رحمت همواره بعد از
توبه است نظير آيهاى كه گذشت و مىفرمود:(ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ
لِلَّذِينَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ
رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحِيمٌ إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ
أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ).
اين آيه و ما
بعدش به آيات حصر محرمات اكل در چهار چيز و حلال كردن غير آن متصل است، و به عبارت
ديگر اين آيه تا آخر چهار آيه بعدش به منزله تفصيل مطالب قبل است، گويا گفته شده
كه اين حال ملت و كيش موسى بود كه در آن حرام كرديم بر بنى اسرائيل پارهاى از
طيبات را و اما اين كيش و مذهب كه ما به تو نازلش كرديم، ملتى است كه ابتداء به
ابراهيم داديم و او را برگزيده بسوى صراط مستقيمش هدايت نموديم و با آن ملت، دنيا
و آخرتش را اصلاح كرديم، ملتى است معتدل و جارى بر طبق فطرت كه تنها طيبات در آن
حلال و تنها خبائث در آن حرام شده، و با بكار بستن آن خيراتى كه ابراهيم بدست
آورد، بدست مىآيد.
[بيان مراد
از اينكه ابراهيم (ع) يك امت بود و ذكر اوصاف او كه آثار تدين به دين حنيف او
است]
كلمه
امة در جمله(إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً) بطورى كه
راغب گفته قائم مقام جماعت در عبادت خدا است، چنان كه مىگويند فلانى خودش به
تنهايى يك قبيله است[1].
اين كلام
راغب بود كه قريب المعناى با روايت نقل شده از ابن عباس است[2].
بعضى[3] ديگر
گفتهاند: امت در اينجا به معناى امامى است كه به وى اقتداء مىشود. و بعضى[4] گفتهاند:
ابراهيم امتى
بوده كه تا مدتى يك فرد داشته و آنهم خودش بوده، چون تا مدتى غير از آن جناب فرد
ديگرى موحد نبوده است.
(قانِتاً لِلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ)- كلمه
قانت از قنوت است كه به معناى اطاعت و عبادت و يا دوام در آن دو است، و
كلمه حنيف از حنف است كه به معناى ميل از دو طرف افراط و تفريط، به
طرف وسط و اعتدال است.