نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 307
به مشيت و حكم خود
مىكند.
پس اينكه
گفتيم: چيزى و كسى او را مجبور نمىكند، منافات ندارد با اينكه كارهاى او از روى
حكمت و مصلحت و بخاطر اختلاف استعدادهاى گوناگون مختلف باشد و جز بر طبق استعداد
محل و صلاحيت قبول صادر نشود، چون استعداد مستعد، در حقيقت همان سؤال سائل است،
همانطور كه سؤال سائل، او را به مسئول و عطاى او نزديك مىكند (البته تنها نزديك
مىكند نه اينكه مجبورش هم بسازد) استعداد مستعد هم، افاضه خداى تعالى را نزديك
مىكند، و غير مستعد از آن محروم مىماند، پس خداى عز و جل هر چه بخواهد، مىكند
بدون اينكه چيزى او را مجبور و يا از انجام كارش ممنوع سازد، و در همين حال هيچ
كارى نمىكند و هيچ رحمتى افاضه نمىفرمايد مگر به قدر استعداد و صلاحيت محل.
و اين معنا
را قرآن كريم در خصوص فيض رسالت افاده كرده و فرموده است:(وَ إِذا
جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ
اللَّهِ، اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ
أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما كانُوا
يَمْكُرُونَ)[1] زيرا آيه
ظاهر در اين است كه موردها در قبول كرامت رسالت، مختلف است، و خدا داناتر است به
اينكه چه موردى لياقت و اهليت رسالت را دارد، و اين مجرمين مكار، اهليت رسالت و
معجزه آوردن را ندارند، بلكه بر عكس، در نزد خدا خوارى و عذابى شديد دارند چون
مجرم و مكارند (دقت بفرمائيد).
[منوط شدن
انزال ملائكه بر پيامبران به مشيت خدا، به معناى انتخاب و برگزيدن رسولان بدون
مرجح و لياقت و استعداد نيست]
و از اينجا
فساد گفته بعضى[2] روشن
مىشود كه با اين آيه مورد بحث استدلال كردهاند بر اينكه: در مساله رسالت، هيچ
مرجح و قابليتى شرط نيست، چون آيه، رسالت را تنها منوط بر مشيت خدا كرده و هيچ قيد
ديگرى به آن نزده، پس رسول، رسالت را به مشيت خدا پيدا مىكند نه بخاطر اختصاص به
صفاتى كه او را قابل و مستعد درك آن كند و بر ديگران مقدم و مرجح بدارد، چون خداى
تعالى در آنچه مىكند محكوم به هيچ چيز (حتى لياقت اكتسابى رسول) نمىشود وجه فساد
اين گفتار، از آنچه قبلا گفته شد ظاهر مىشود.
و نظير مورد
بالايى در فساد، استدلال به آيه است بر اينكه رسالت عطائى غير كسبى
[1] و چون آيتى براى هدايت ايشان بيايد گويند هرگز ايمان نياوريم
تا مثل آنچه به رسولان خدا دادهاند به خود ما بدهند، خدا مىداند، چگونه و در چه
كسى رسالت را قرار دهد، و بزودى كسانى كه جرم مىكنند به علت مكرشان نزد خدا به
خوارى و عذابى شديد مىرسند. سوره انعام، آيه 124.