نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 231
رحمت خود دور فرمايد،
و خود دور كردن از رحمت كه نتيجه دعا است، كار خدا و صنع او و قائم به او است و
حقيقتش مبالغه در منع رحمت است. در مجمع البيان گفته: بعضى از محققين گفتهاند سر
اينكه در اين آيه فرمود(وَ إِنَّ
عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ) و لعنت
را با الف و لام آورده، و در سوره ص به خود اضافه كرده، و
فرموده لعنتى اين است كه در آنجا قبلا فرموده بود: چرا سجده نكردى
بر كسى كه من به دست خودم خلقش كردم و به مناسبت مقابله، دنبالش فرمود
بر تو باد لعنت من ولى در اينجا قبلا فرموده بود: چه شد تو را كه با
سجدهگزاران نبودى و به خاطر رعايت الف و لام در الساجدين دنبالش فرمود:(وَ لَقَدْ خَلَقْنَا
الْإِنْسانَ) و نيز الجان
و چون در همه اينها رعايت الف و لام را كرد، در لعنتش هم آن را آورد و فرمود:(وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ)[1].
البته در
تفسير آيه مورد بحث اين را هم گفته كه در آيه اين نكته بيان شده كه ابليس هرگز
ايمان آور نبود.
[وجه تقييد
و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در:( إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلى
يَوْمِ الدِّينِ) ]
و اما اينكه
لعنت را مقيد به(يَوْمِ الدِّينِ) نمود براى اين است
كه لعنت عنوان و نشانى گناه و وبال است كه از ناحيه معصيت عايد نفس مىگردد و نفس
را نشاندار مىكند، و چون دنيا جاى عمل است نه جزاء، و آخرت محل جزاء است نه عمل،
پس آثار معصيت محدود به روز جزا خواهد بود، و اگر خواستى مىتوانى بگويى دنيا جاى
نوشتن اعمال و ضبط آنهاست و روز قيامت جاى حساب و جزاء است.
و اما اينكه
بعضى[2]
گفتهاند تقييد لعنت به روز جزاء دليل بر اين است كه مدت لعنت تا آن روز است
و آن روز خداوند لعنت را از او بر مىدارد سخنى است كه همه آيات عذاب آن را
دفع مىكنند، چون روز قيامت روز عذاب است و همه پاداشها و كيفرها آنجا شروع
مىشود.
مؤيد اين
معنا تعبير آيه مورد بحث از قيامت به يوم الدين است كه اشعار دارد بر
اينكه شيطان تا آن روز ملعون است و آن روز مجزى به لعن است، يعنى عذاب لعنتهاى تا
آن روز را مىچشد، و اگر عذاب با آمدن قيامت بر طرف شود بايد اسم قيامت را
يوم انقطاع الدين بنامند، نه يوم الدين .