نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 88
و كوتاه سخن اينكه
غايت خلقتشان مطلق اختلاف است، چه دينى و چه غير دينى.
و بنا بر
آنچه كه از ابن عباس نقل شده به او نسبت دادهاند كه گفته است: معناى آيه اين است
كه خداوند بشر را دو فريق آفريد يك فريق مشمول رحمت او شدند و در نتيجه اختلاف
نكردند، و فريقى كه مشمول رحمتش نشدند پس اختلاف كردند.[1]
و به مالك بن انس نسبت داده شده كه گفته است: خلقشان كرد تا يك فريق در بهشت باشند
و فريق ديگر در جهنم[2].
ولى خواننده
محترم فهميد كه چه اشكالاتى به اين وجوه وارد است، و ديگر تكرار نمىكنيم.
و خامسا
معلوم شد كه منظور از تمام كردن كلمه، تحقق بخشيدن آن و مصداق گرفتن براى آن است.
بحث روايتى
[چند روايت در ذيل جمله:(فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ ...) و(لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا)]
در تفسير قمى
در ذيل جمله(وَ إِنَّ كُلًّا لَمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ
...) گفته است كه امام فرمود: يعنى در قيامت.[3]
و در الدر المنثور است كه ابن ابى حاتم و ابو الشيخ از حسن روايت كرده كه گفت:
وقتى آيه(فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ) نازل شد حضرت
فرمود: شمروا، شمروا- مهياى استقامت شويد و ديگر كسى او را خندان نديد[4].
و در مجمع
البيان در ذيل آيه(فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ ...) از ابن عباس
نقل كرده كه گفت: هيچ آيهاى بر رسول اكرم نازل نشد كه به قدر اين آيه ناراحتش
كند، و لذا وقتى اصحابش عرض كردند يا رسول اللَّه پيرى به سرعت بر شما حمله آورد و
موهاى شما را سفيد كرد، در جوابشان فرمود: سوره هود و سوره واقعه مرا پير كرد.[5] مؤلف: اين حديث مشهور است و در
پارهاى از نقلهاى آن دارد كه سوره هود و نظاير آن مرا پير كرد و چون
در سوره واقعه آيهاى كه (در شدت) نظير آيه(فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ) بوده