نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 83
(فَهَدَى
اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ
بِإِذْنِهِ)[1] استفاده مىشود، منظور از رحمت، هدايت الهى است.
و اگر بگويى:
معناى اختلاف مردم اين است كه عدهاى با عدهاى ديگر در نفى و اثبات مقابل هم قرار
گيرند، و در نتيجه معناى(لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ) اين مىشود
كه دائما به دو قسمت محق و مبطل منقسمند، و چنين مسالهاى ديگر قابل تخصيص و
استثناء نيست مگر آنكه عموم زمانى آن را تخصيص زده و زمان معينى را از آن خارج
كنند، و اما افراد آن قابل استثناء نيستند، براى اينكه اگر استثناء را راجع به
افراد بگيريم معناى مستثنا و مستثنا منه چنين مىشود ايشان دائما منقسم به
دو قسم محق و مبطل هستند، مگر آنان كه خدا رحمشان كرده كه ايشان منقسم به دو قسم
نيستند بلكه همواره محقند و اين معناى غلطى است، زيرا آنهايى هم كه اختلاف
مىكنند يك دستهشان محقند، پس برگشت معنا به اين مىشود كه بعضى از ايشان هم
مبطلند و هم محق، ولى محق ايشان تنها محقند و در ميانشان مبطل نيست و اين كلام
كلامى بىفايده است.
علاوه بر
اين، اصلا معنا ندارد محقها را از حكم اختلاف استثناء كنيم، زيرا اين محقها يك
طرف اختلاف هستند، و پر واضح است كه اختلاف، قائم به هر دو طرف محق و مبطل است.
[مذمت
اختلاف، از جهت لوازم آن يعنى تفرق و اعراض از حق است]
در پاسخ
مىگوييم: درست است كه اختلاف در اين آيه و در ساير آيات كه اهل اختلاف را مذمت
مىكنند، اختلاف در حق است، و نيز درست است كه مخالفت كردن بعضى با بعضى ديگر
مستلزم اين است كه يكى از آن دو، بر حق و داراى بصيرت باشد ليكن وقتى حساب اجتماعى
را كه اين دو فريق تشكيل دادهاند برسيم اجتماعى است متزلزل و متفرق از حق، و
جامعهايست كه مىتوان گفت بر حق، اجتماعى ندارند و حق را كنار گذاردهاند، و حق
بر ايشان مخفى است و در باره آن ترديد دارند.
و خداى سبحان
اگر اختلاف را مذمت مىكند به خاطر لوازم آنست كه همان تفرق و اعراض از حق است، و
آيات هم شاهد و گواه بر اين است، زيرا هر جا از اختلاف مذمت مىكند، هر دو طرف
اختلاف به باطل را توبيخ مىكند و اگر منظور از مختلفين صاحبان آراء و
اعمال مختلف و متفرق از حق نبوده باشد صحيح نمىبود كه هر دو طرف اختلاف را مذمت
كند.
و نيز بهترين
مؤيد اين معنا آيه
[1] پس خدا كسانى راى كه ايمان آوردند در مسائلى كه اختلاف كردند
به اذن خود به سوى حق هدايتشان كرد. سوره بقره، آيه 213.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 83