نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 78
ساعتهاى اول شب است
تطبيق مىكند، هم چنان كه بعضى از مفسرين نيز گفتهاند. و يا تنها با نماز صبح و
مغرب كه هر يك در يك طرف روز قرار دارند و نماز عشاء كه وقتش اوايل شب است منطبق
مىشود چنان كه ديگران گفتهاند و بعضى ديگر حرفهاى ديگرى زدهاند.
و ليكن از
آنجايى كه بحث در اين مورد به فقه مربوط است، و در بحث فقهى متبع، بيانى است كه از
پيغمبر و امامان اهل بيتش وارد شده باشد، لذا آن را حواله مىدهيم به بحث روايتى
آينده- ان شاء اللَّه تعالى.
جمله(إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ) امر(أَقِمِ الصَّلاةَ) را تعليل نموده، بيان مىكند كه نمازها حسناتى است كه در
دلهاى مؤمنين وارد شده و آثار معصيت و تيرگيهايى كه دلهايشان از ناحيه سيئات كسب
كرده از بين مىبرد، و ما در اين باره بحثى راجع به حبط در جلد دوم
اين كتاب ايراد نموديم.
(ذلِكَ ذِكْرى لِلذَّاكِرِينَ)- يعنى اينكه گفته شد كه حسنات سيئات را از
بين مىبرد به خاطر اهميتى كه دارد و براى بندگانى كه به ياد خدا هستند مايه تذكر
است.
(وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ) پس از امر
به نماز، رسول خدا 6 را دستور مىدهد به صبر كردن، و در موارد ديگرى مانند:(وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ)[1] ميان صبر و
نماز جمع كرده. و سر آن اين است كه هر كدام از اين دو، در باب خودش مهمترين اركان
هستند. آرى، در ميان عبادات، نماز مهمترين عبادت و در اخلاقيات صبر مهمترين خلق
است، هم چنان كه در باره نماز فرموده:
(وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ)[2] و در باره
صبر فرموده:(إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ)[3].
و اجتماع اين
دو، مهمترين وسيلهاى است كه با آن مىتوان بر مصائب و ناملايمات فايق آمد، چون
صبر، نفس را از قلق و اضطراب و فرارى شدن نگه مىدارد، و نماز نفس را به سوى
پروردگار توجه مىدهد و در نتيجه ناملايمات را از ياد آدمى مىبرد، و ما بيان مفصل
اين معنا را در جلد اول اين كتاب در تفسير آيه 45 سوره بقره گذرانديم.
و از اينكه
بطور مطلق امر به صبر كرده به دست مىآيد كه منظور از آن، اعم از صبر بر عبادت و
يا صبر بر معصيت و يا صبر در مصيبت است، بلكه همه آنها را شامل مىشود و