نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 54
روزى خواهد آمد كه
ديگر احدى در جهنم نماند و همه از آن بيرون شوند. آن گاه اين آيه را تلاوت كرد:(فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا).[1] و نيز در
همان كتاب است كه ابن منذر و ابو الشيخ از ابراهيم روايت كردهاند كه گفته است:
هيچ آيهاى در قرآن براى اهل آتش اميدواركنندهتر از اين آيه نيست كه مىفرمايد:
(خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ) آن گاه
اضافه كرده كه ابن مسعود گفته: بر دوزخ زمانى فرا رسد كه درهايش بسته شود.[2] مؤلف: آنچه در اين سه روايت آمده
نقل كلام صحابه است كه هيچگونه حجيتى ندارد، زيرا عقيده و گفتار ايشان بر ديگران
حجت نيست، و به فرضى هم كه بگويى اين سه روايت موقوفه است (يعنى در حقيقت كلام،
كلام رسول خدا 6 است) مىگوييم: به خاطر اينكه مخالف قرآن است مطرود است، زيرا
خداى تعالى در باره كفار صريحا فرموده:(وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ
مِنَ النَّارِ)[3].
و در تفسير
برهان از حسين بن سعيد در كتاب زهد و او به سند خود از حمران روايت كرده كه گفت:
خدمت امام صادق (ع) عرض كردم: شنيدهايم كه روزى خواهد آمد كه درهاى جهنم به هم
مىخورند، فرمود: نه، به خدا سوگند جهنم جاى هميشگى است. عرض كردم: آخر در آيه
شريفه(خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ
الْأَرْضُ) استثنايى آورده و فرموده:
(إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ)؟ فرمود: اين استثناء مربوط به بعضى از
دوزخيان است كه بطور موقت در آنجا عذاب مىبينند و بعدا بيرون مىآيند.[4] مؤلف: روايات داله بر خلود كفار در
دوزخ از طرق امامان اهل بيت (ع) بسيار زياد است، و ما يك بحثى فلسفى راجع به مساله
خلود عذاب و موقت بودن آن در ذيل آيه(وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ
النَّارِ) در جلد اول اين كتاب ايراد نموديم.