نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 438
[تسبيح، سجود سؤال
و قنوت آنچه در آسمانها و زمين است، تعابير مختلفى است از ذلت حقيقى همه چيز در
برابر خداى تعالى]
اعمال
اجتماعى كه انسان به منظور اغراض معنوى انجام مىدهد، مثلا بالانشينى كه به منظور
تجسم رياست، و جلو افتادن كه بمنظور تمثل سيادت و آقايى، و خم شدن كه به منظور
اظهار حقارت و كوچكى، و بر زمين افتادن كه به منظور نهايت ذلت و افتادگى سجده
كننده در قبال عزت و علو مقام مسجود انجام مىشود، نام اين اعمال را به غرضهاى
آنها نيز داده و آنها را هم بهمان نام مىنامند، مثلا همان طور كه جلو افتادن را
تقدم مىگويند، سيادت و آقايى را هم تقدم مىخوانند، و هم چنان كه انحناء و خم شدن
مخصوص را ركوع مىگويند، حقارت و كوچكى را هم ركوع مىگويند، و همانطور كه به خاك
افتادن را سجده مىگويند، تذلل را هم سجود مىگويند، همه اينها به اين عنايت است
كه برسانند كه منظور از اين اعمال اجتماعى همان غرضها و نتائج آن است، و گرنه هيچ
غرضى به خود آن اعمال تعلق نگرفته است.
و به همين
نظر است كه قرآن كريم اينگونه اعمال و نظائر آن از قبيل قنوت و تسبيح و حمد و سؤال
و امثال آن را به همه موجودات نسبت مىدهد و مىفرمايد:(كُلٌّ
لَهُ قانِتُونَ)[1]، و نيز
مىفرمايد:(وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ)[2] و نيز مىفرمايد:(يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)[3] و نيز
مىفرمايد:(وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي
الْأَرْضِ)[4].
و فرق ميان
اين امور، در صورت انتسابش به موجودات، و در صورت وقوعش در ظرف اجتماع بشرى اين
است كه: غايات و غرضهاى آنها، در قسم اول به حقيقت معنايش موجود است، بخلاف قسم
دوم، كه غرض از آن امور، به نوعى از وضع و اعتبار تحقق مىيابد، مثلا ذلت موجودات
و افتادگى آنها در برابر ساحت عظمت و كبريايى خداوند ذلت و افتادگى حقيقى است،
بخلاف به رو افتادن و زمين ادب بوسيدن در ظرف اجتماع بشرى كه بر حسب وضع و اعتبار،
ذلت و افتادگى است، به نشانه اينكه بسيار اتفاق مىافتد كه اين به خاك افتادن و
سجده انجام مىشود، ولى از آن تعظيم و اظهار ذلت فهميده نمىشود.
پس اينكه فرمود:(وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) از همان
نظرى است كه اشاره نموديم، و اگر اختصاص داد به صاحبان عقل و فرمود:(مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) و نفرمود:
ما فى
السماوات و الارض، با اينكه اين سجده و ذلت، اختصاص به آدميان و فرشتگان ندارد،
[1] همه او را بندگى و عبادتكنندهاند. سوره بقره، آيه 116.
[2] هيچ موجودى نيست مگر آنكه خدا را به حمد و ثنايش تسبيح
مىگويد. سوره اسرى، آيه 44.
[3] آنچه در زمين و آسمانها هست همه از او درخواست مىكنند. سوره
الرحمن، آيه 29.
[4] آنچه كه در آسمانها و زمين است همه خدا را سجده مىكنند.
سوره نحل، آيه 49.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 438