نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 412
در معناى اين آيه
ميان معتزله و غير ايشان از اهل سنت مشاجراتى برپا شده، و آيه شريفه مطلق است و
هيچ دليلى بر تقييد آن به قيدى نيست، مگر قيدى كه در آيه(إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ)[1] وجود دارد.
بحث روايتى
[ (روايتى در باره وعده عفو و وعيد عذاب)]
در الدر
المنثور است كه ابن جرير از ابن عباس روايت كرده كه در ذيل آيه(وَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلى ظُلْمِهِمْ وَ إِنَّ رَبَّكَ
لَشَدِيدُ الْعِقابِ) گفته است كه: رسول خدا 6 فرمود: اگر عفو و
گذشت خداوند نبود زندگى براى احدى گوارا نمىشد، و اگر وعيد و تهديد به عقابش
نبود، همگى مردم به مغفرت خداوندى اتكال مىنمودند (و خداى را نمىپرستيدند)[2].
[1] خداوند نمىآمرزد اين را كه به وى شرك بورزند. سوره نساء،
آيه 48.