نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 410
كه بر سر امتهاى
گذشته به جرم كفر ورزيدنشان به پيغمبرشان فرستاد، و اين آيه در مقام تعجب است كه
با اينكه چنين علمى دارند چگونه باز به تو كفر مىورزند.
[معناى
جمله:(إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلى
ظُلْمِهِمْ ...) و نكاتى در باره عفو و عقاب الهى كه از آيه استفاده
مىشود]
و جمله(وَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلى ظُلْمِهِمْ وَ إِنَّ رَبَّكَ
لَشَدِيدُ الْعِقابِ)، يا جملهاى است استينافى (نو) و يا جملهاى
است حاليه، كه سبب شگفتآورى درخواست عذاب ايشان را افاده مىكند و مىرساند كه
پروردگار تو داراى رحمت واسعهاى است كه مردم را در جميع احوالشان و حتى در حال
ظلمشان شامل است، هم چنان كه داراى غضبى شديد است، و با اينكه رحمت او بر غضبش
پيشى دارد پس چرا از رحمت واسعه او و مغفرتش اعراض مىكنند، و در خواست عذاب شديد
او را مىنمايند، و در اين باره عجله هم مىكنند؟ راستى اين امر عجيبى است! از اين
معنا كه سياق، آن را افاده مىكند چند نكته استفاده مىشود:
اول اينكه:
تعبير به كلمه ربك براى افاده اين جهت است كه ايشان چون مشرك و
بتپرستند خداى تعالى را رب خود نمىدانند، و در ميان ايشان تنها رسول خدا 6 است
كه خدا را رب خود مىداند.
دوم اينكه:
مراد از مغفرت و عقاب، اعم از مغفرت و عقاب دنيوى و اخروى است چون مشركين در سيئه
و عقوبت دنيوى عجله مىكردند، هم چنان كه مثلات هم كه خدا در جوابشان
فرمود: اقوام قبل از ايشان را از بين برد، عقوبتهاى دنيوى بوده، كه بر ايشان نازل
مىشده.
علاوه بر
اين، عفو و مغفرت اختصاص به بعد از مرگ و يا روز قيامت ندارد، و همچنين آثار آن دو
نيز تنها مختص به قيامت نيست، و قبلا هم مكرر از نظر خواننده محترم گذشت كه:
خداوند تعالى
مىتواند مغفرت خود را گسترده و دامنهاش را وسيع كند، و هر كه را بخواهد بيامرزد،
حتى شامل ظالم هم در حين ظلمش بشود، و در صورتى كه حكمت اقتضاء كرد او را نيز
آمرزيده، مظلمهاش را جبران كند، هم چنان كه مىتواند عقاب نمايد، كما اينكه
فرمود:
و بخاطر همين
نكته بود كه خداى تعالى از مورد مغفرت به للناس تعبير كرد و
نفرمود: للمؤمنين و يا للتائبين و يا امثال آن. بنا بر
اين، هر فردى از افراد بشر بدون استثناء ملتجى به رحمت خدا گردد و از او مغفرت
بخواهد او مىتواند، وى را بيامرزد، حال چه كافر
[1] اگر آنان را عذاب كنى پس آنان بندگان تواند، و اگر آنان را
ببخشى پس همانا تو عزيز و حكيمى. سوره مائده، آيه 118.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 410