نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 345
مؤلف: و در روايتى كه
از طرق اهل سنت نقل شده، و همچنين در بعضى از روايات ضعيف شيعيان آمده، كه:
فرزندان يعقوب پيامبر بودند، اما اين روايات، هم از راه كتاب مردود است و هم از
راه سنت و هم از راه عقل، زيرا اين هر سه، انبياء را معصوم مىدانند، (و كسانى كه
چنين اعمال زشتى از خود نشان دادند نمىتوانند انبياء باشند).
و اگر از
ظاهر بعضى آيات برمىآيد كه اسباط، انبياء بودهاند مانند آيه(
وَ أَوْحَيْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ
الْأَسْباطِ)[1]() ظهورش آن
چنان نيست كه نتوان از آن چشم پوشيد، زيرا صريح در اين معنا نيست كه مراد از
اسباط، همان برادران يوسفند، زيرا اسباط، بر همه دودمان يعقوب و تيرههاى بنى
اسرائيل اطلاق مىشود، هم چنان كه در قرآن آمده:
[چند روايت
در مورد علت تاخير و تسويف يعقوب 7 در دعا براى آمرزش فرزندان(سَوْفَ
أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي)]
و در
فقيه به سند خود از محمد بن مسلم از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل گفتار
يعقوب به فرزندانش، كه فرمود:(سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ
رَبِّي) فرموده: استغفار را تاخير انداخت تا شب جمعه فرا رسد.[3] مؤلف: در اين معنى روايات ديگرى
نيز هست.
و در الدر
المنثور است كه ابن جرير و ابى الشيخ، از ابن عباس از رسول خدا 6 روايت كردهاند
كه فرمود: اينكه برادرم يعقوب به فرزندان خود گفت:
بزودى
برايتان از پروردگارم طلب مغفرت مىكنم منظورش اين بود كه شب جمعه فرا رسد.[4] و در كافى به سند خود از فضل بن
ابى قره از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا 6 فرموده: بهترين
وقتى كه مىتوانيد در آن وقت دعا كنيد و از خدا حاجت بطلبيد وقت سحر است، آن گاه
اين آيه را تلاوت فرمود كه: يعقوب به فرزندان خود گفت:(سَوْفَ
أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي) و منظورش اين بود كه در وقت سحر طلب مغفرت
كند.[5].
مؤلف: در اين
معنى روايات ديگرى نيز هست از جمله الدر المنثور از ابى الشيخ و ابن مردويه از ابن
عباس از رسول خدا 6 روايت كرده كه شخصى از آن جناب پرسيد چرا يعقوب استغفار را
تاخير انداخت؟ فرمود: تاخير انداخت تا هنگام سحر فرا برسد،
[1] ما به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط او، وحى
كرديم. سوره نساء آيه 163.
[2] جدا كرديم ايشان را به دو از ده تيره، كه هر تيره امتى باشد.
سوره اعراف، آيه 160.