نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 221
[مبناى عصمت
معصومين (انبياء و ائمه :) علم است، علمى مغاير با ساير علوم]
و از جمله
شواهدى كه دلالت مىكند بر اينكه عصمت از قبيل علم است، يكى آيهاى است كه خطاب به
پيغمبرش مىفرمايد:(وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ
رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ ما يُضِلُّونَ إِلَّا
أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ
الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ
اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً)[1] كه ما تفصيل
معناى آن را در سوره نساء آورديم.
و نيز آيهاى
است كه از قول يوسف مىفرمايد:(قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ
إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ
أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلِينَ)[2] و وجه دلالت
آن را در تفسيرش بيان نمودهايم.
از اين نكته
چند مطلب استفاده مىشود: اول آنكه علمى كه آن را عصمت مىناميم با ساير علوم از
اين جهت مغايرت دارد كه اين علم اثرش كه همان بازدارى انسان از كار زشت و وادارى
به كار نيك است، دائمى و قطعى است، و هرگز از آن تخلف ندارد، به خلاف ساير علوم كه
تاثيرش در بازدارى انسان اكثرى و غير دائمى است، هم چنان كه در قرآن كريم در باره
آن فرموده:(وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ)[3] و نيز فرموده:(أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى
عِلْمٍ)[4] و نيز
فرموده:(فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ
الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ)[5].
آيه(سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ)[6] نيز بر اين معنا
دلالت مىكند، زيرا با اينكه مخلصين يعنى انبياء و امامان، معارف مربوطه به اسماء
و صفات خدا را براى ما
[1] اگر كرم خدا و رحمت او شامل تو نبود، گروهى از آنها قصد
داشتند، ترا از راه حق بگردانند اما جز خودشان را گمراه نمىكنند و ضررى به تو
نمىرسانند. خدا اين كتاب و حكمت را به تو نازل كرد، و چيزهايى كه نمىدانستى
تعليم داد و كرم خدا نسبت به تو بزرگ بود. سوره نساء، آيه 113.
[2] گفت: پروردگارا! زندان براى من، از گناهى كه مرا بدان
مىخوانند خوشتر است، و اگر نيرنگشان را از من دور نكنى، مايل به ايشان مىشوم و از
جهالتپيشگان مىگردم. سوره يوسف، آيه 33.
[3] آن را انكار نمودند با اينكه دلهايشان بدان يقين داشت. سوره
نمل، آيه 14.
[4] هيچ ديدى كسى را كه هواى خود را معبود خود گرفت، و خدا او را
با داشتن علم گمراه ساخت.
سوره جاثيه، آيه 22.
[5] پس اختلاف نكردند مگر بعد از آنكه به حقانيت آن عالم شدند و
از در بغى و كينه به يكديگر اختلاف نمودند. سوره جاثيه، آيه 17.
[6] منزه است خداوند از آنچه براى او وصف مىكنند مگر بندگان
خداوند آنهايى كه مخلص هستند. سوره صافات، آيه 159 و 160.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 221