نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 86
دخالت نداشته باشد،
حال چون امامان يا از همان حين تولد چنين باشند، و يا چون انبياء بعد از گذشتن
برههاى از عمرشان به عنايت خاصى از خداى سبحان به چنين هدايت رسيده باشند.
و اما هدايت
قسم اول كه گفتيم صرف راهنمايى زبانى است، نه اختصاصى به خداى تعالى دارد، و نه به
ائمه و نه به انبياء و اوصياى انبياء، بلكه افراد عادى نيز مىتوانند خلق را به
راه راست دعوت كنند، و خصوصيات و نشانيهاى راه راست را براى مردم بيان نمايند، هم
چنان كه قرآن كريم از مؤمن آل فرعون كه نه پيغمبر بوده و نه امام و نه وصى پيغمبر
حكايت كرده كه گفت:(يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ
الرَّشادِ)[1] و نيز يافتن
چنين هدايتى اختصاص به طائفه خاصى ندارد، همه بشر به اين قسم از هدايت يعنى به
ارائه طريق هدايت شدهاند، و قرآن كريم در باره جنس بشر فرموده:(إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً)[2].
[اشاره به
اينكه هدايت به معناى ايصال به مطلوب، شان انبياء و ائمه (ع) است]
و اما اينكه
در خطاب به رسول گرامى خود با اينكه او نيز يك امام بوده و امام بايد هدايتش به
نحو رساندن به هدف باشد فرمود:(إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ
أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ)[3]، و يا در آياتى ديگر
اين مضمون را به بيانى ديگر خاطرنشان كرده منافاتى با گفته ما ندارد، و نمىخواهد
بفرمايد: هدايت ائمه و انبياء هم به نحو راه نشان دادن است، و اين حضرات هدايت به
نحو ايصال و رساندن به مطلوب ندارند، بلكه مىخواهد به مساله اصالت و تبعيت اشاره
نموده بفرمايد: انبياء و ائمه هم هدايت به نحو ايصال به مطلوب را از پيش خود مالك
نشدهاند، بلكه خداى تعالى به آنان چنين مقامى عطا فرموده، هم چنان كه در مساله
ميراندن زندگان و مساله علم به غيب و امثال آن به اين حقيقت اشاره نموده و
خاطرنشان كرده كه مالك بالذات و به نحو حقيقى هر چيزى خداى سبحان است، و هر كس
ديگر هر چه دارد خدا به او تمليك كرده، و مالكيتش حقيقى نيست، بلكه تبعى و يا عرضى
است، و به اذن خداى تعالى سبب آن مالكيت شده است، هم چنان كه در باره هدايت ائمه
كه گفتيم به نحو ايصال به مطلوب است، فرموده:(وَ
جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا)[4]. در احاديث
نيز اشاره به اين حقيقت شده و فرمودهاند كه هدايت به سوى حق شان پيامبر
عظيم الشان اسلام
[1] اى قوم من، مرا پيروى كنيد تا به سوى راه رشد هدايتتان
كنم. سوره مؤمن، آيه 38 .
[2] ما بشر را به سوى راه راست هدايت كردهايم، حال يا بشر شكر
اين هدايت را بجاى مىآورد و يا كفران مىكند. سوره انسان، آيه 3
[3] چنين نيستى كه تو هر كس را دوست بدارى هدايت كنى بلكه اين
خدا است كه هر كس را بخواهد هدايت مىكند و او به حال آنان كه قابل هدايتند
آگاهتر است. سوره قصص، آيه 56
[4] آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به امر ما هدايت
مىكنند. سوره انبياء، آيه 73
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 86